dc.contributor.advisor | Moravec, Vladimír | cs |
dc.contributor.author | Kunzová, Ivana | cs |
dc.date.accessioned | 2012-10-22T09:06:47Z | |
dc.date.available | 2012-10-22T09:06:47Z | |
dc.date.issued | 2012 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/95118 | |
dc.description | Import 22/10/2012 | cs |
dc.description.abstract | Disertační práce se zabývá koncepčním návrhem postupu při dimenzování pák řízení, což jsou součásti, které musí být navrženy s nejvyšší bezpečností. Protože se neustále vyvíjí nové tvary pák řízení pro modernější typy vozidel a dochází ke změnám jejich tvaru, musí každý nový typ páky projít příslušným vývojem.
V práci jsou popsány dvě tvarové varianty pák a proveden pevnostní výpočet těchto pák v kritických místech s největším napětím, kde dochází při únavových zkouškách ke vzniku trhlin a poruch. Klasický pevnostní výpočet je pak porovnán s výsledky napětí získaných metodou konečných prvků. Následuje stanovení mezí únavy daných pák zjednodušeným výpočtem a porovnání s výsledky únavových zkoušek provedených v podniku TATRA Kopřivnice, a.s.. Dále je zde proveden výpočet životnosti pro některé typy zátěžných spekter, které byly vybrány z provozních zkoušek táhel řízení na různých tratích polygonu TATRA. Životnost je počítána dle výpočtového programu, který zahrnuje výpočet podle čtyř nejpoužívanějších teorií lineární kumulace únavového poškozování (Palmgren, Palmgren-Miner, Corten-Dolan a Haibach). Následuje zhodnocení únosnosti z hlediska bezpečnosti k mezi únavy, výpočet životnosti na úsecích polygonu a predikce životnosti v běžných provozech nákladních automobilů. | cs |
dc.description.abstract | This doctorate thesis is concerned with conceptual suggestions for the process of designing lever steering systems solutions which are components designed to be of the highest safety. Because new forms of lever steering for contemporary types of vehicles are being constantly developed, as are changes in their design, every new type must undergo appropriate examinations.
This thesis describes two design variations of levers and the effectual strength calculations of these levers in critical places with the maximum load stress, which leads to an examination of the appearance of cracks and faults. Classic strength calculations are then methodically compared with the achieved results of strain on final components. The resulting assessment is then given of worn out levers achieved using simple calculations compared with results achieved by exhaustive examinations carried out in the Tatra Company. Calculations are further provided of the life span for some types of the considered spectrum, which were chosen from operational examinations of pull steering on different polygon routes at the Tatra Company. The life span is calculated according to a computer programme which includes calculations based on the four most used theories of linear accumulation of fatigue damage (Palmgren-Miner, Corten-Dolan, a Haibach). The resulting evaluation of the bearing capacity from the safety point of view, fatigue limits and calculations of the life span on different polygon routes and prediction of the life span in standard traffics of lorries is provided. | en |
dc.format | 80 l. : il. + 1 CD-R | cs |
dc.format.extent | 8358266 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | dimenzování pák řízení | cs |
dc.subject | výpočet napětí | cs |
dc.subject | mez únavy | cs |
dc.subject | životnost | cs |
dc.subject | provozní zatížení | cs |
dc.subject | spektum zatížení | cs |
dc.subject | intenzita poškození | cs |
dc.subject | bezpečnost | cs |
dc.subject | design of the stering arm | en |
dc.subject | endurance limit | en |
dc.subject | calculation of stress | en |
dc.subject | live span | en |
dc.subject | operating load | en |
dc.subject | spectrum load | en |
dc.subject | intensity of damage | en |
dc.subject | safety | en |
dc.title | Dimenzování páky řízení nákladního automobilu | cs |
dc.title.alternative | Design of the Steering Arm for a Truck | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201201008 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Dynybyl, Vojtěch | cs |
dc.contributor.referee | Folta, Zdeněk | cs |
dc.contributor.referee | Venclík, Jiří | cs |
dc.date.accepted | 2012-04-03 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.category | Prezenční | cs |
dc.description.department | 347 - Katedra částí a mechanismů strojů | cs |
dc.thesis.degree-program | Strojní inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Stavba výrobních strojů a zařízení | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | cs |
dc.identifier.thesis | KUN47_FS_P2301_2302V019_2012 | |
dc.rights.access | openAccess | |