dc.contributor.advisor | Palacký, Petr | cs |
dc.contributor.author | Hudeček, Petr | cs |
dc.date.accessioned | 2013-01-15T13:16:19Z | |
dc.date.available | 2013-01-15T13:16:19Z | |
dc.date.issued | 2012 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/95853 | |
dc.description | Import 15/01/2013 | cs |
dc.description.abstract | Předkládaná disertační práce se zabývá možnostmi, jak zlepšit dynamiku a jiné vlastnosti pohonu tím, že je do řízení frekvenčního měniče implementován algoritmus estimace parametrů motoru v reálném čase. V této práci je nejprve prezentován rozbor současného stavu ve zkoumané problematice. To znamená výčet nejběžněji používaných typů motorů s posouzením jejich vhodnosti použití. Dále pak popis dvou typů řízení (vektorové řízení a přímé řízení momentu), které jsou dnes nejčastěji nasazovány v pohonech s vysokými požadavky na jejich dynamiku. Za popisem typů řízení následují obecná rozdělení metod umožňujících estimaci parametrů elektrických střídavých strojů. U řídicích i estimačních metod jsou zhodnoceny jejich výhody, nevýhody a jsou porovnány jejich hlavní rozdíly.
Tento rozbor současného stavu je pak podkladem pro výběr několika komplexních matematických postupů umožňujících estimovat parametry asynchronního motoru v reálném čase a zároveň vhodných k implementaci do vektorového řízení. Všechny zvolené postupy jsou v této práci podrobně popsány a jejich funkčnost je ověřena jak simulacemi v prostředí MATLAB/SIMULINK, tak naměřenými průběhy na laboratorním prototypu pohonu. Pro lepší průkaznost výsledků, jsou všechny průběhy odměřeny na dvou různých asynchronních motorech.
Neznámé parametry asynchronního motoru lze u vybraných matematických postupů získat několika způsoby. V této práci jsou uvedeny dva. Způsob výpočtu pomocí rekurzívní metody nejmenších čtverců a způsob výpočtu pomocí genetických algoritmů. Následně jsou posouzeny hlavní výhody a nevýhody obou způsobů výpočtu. V závěru této práce jsou porovnány všechny naměřené a simulované výsledky. | cs |
dc.description.abstract | This work presents some possibilities how to improve dynamics and the other features of a drive. The enhancement is based on improved real time control algorithm which is implemented into the frequency converter. This special control algorithm is also able to estimate induction motor parameters. These work first presents an analysis of the actual situation in this problematic. It means list of the most commonly used types of induction machines with an assessment of their suitability. Follows a description of two drive control strategies (vector control and direct torque control), which today are mostly used in the high performance drives. There are also described the general dividing of induction motor electrical parameters estimation methods. In the end of this analysis are discussed and compared the main advantages, disadvantages and differences of the drive control strategies and estimation methods.
This analysis provides the basis for the choose of several complex mathematical procedures which can estimate induction motor parameters in real time and at the same time are suitable for implementation in vector control. All chosen procedures in this work are verified in MATLAB/SIMULINK simulations. For better demonstrativeness of the results the waveforms are measured on the laboratory prototype stand too. All real waveforms are measured at two different induction motors.
Unknown parameters of the induction motor can be found by the several mathematical procedures. In this work are described two possible ways. The recursive least squares method and the method using the genetic algorithms. The main advantages and disadvantages of both methods are considered subsequently. At the conclusion of this work are compared all the measured and simulated results. | en |
dc.format | 105 l. : il. | cs |
dc.format.extent | 9280568 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | estimace parametrů, asynchronní motor (AM), vektorové řízení, rekurzivní metoda nejmenších čtverců, genetický algoritmus, kit eZdspTM F28335, estimace elektrických parametrů AM v alfa, beta souřadnicovém systému, estimace elektrických parametrů AM v d, q souřadnicovém systému, rotorový souřadný systém, statorový souřadný systém | cs |
dc.subject | estimation of parameters, induction motor, vector control, recursive least squares method, genetic algorithm, eZdspTM F28335 kit, estimation of electrical parameters of induction motor in alfa, beta coordinate system, estimation of electrical parameters of induction motor in d, q coordinate system, rotor coordinate system, stator coordinate system | en |
dc.title | Metody řízení a diagnostika střídavých regulovaných pohonů | cs |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201400457 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Hrdina, Libor | cs |
dc.contributor.referee | Valouch, Viktor | cs |
dc.contributor.referee | Neborák, Ivo | cs |
dc.date.accepted | 2012-12-17 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta elektrotechniky a informatiky | cs |
dc.description.category | Prezenční | cs |
dc.description.department | 430 - Katedra elektroniky | cs |
dc.thesis.degree-program | Elektrotechnika | cs |
dc.thesis.degree-branch | Elektrické stroje, přístroje a pohony | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2724 | cs |
dc.identifier.thesis | HUD067_FEI_P2649_2642V004_2012 | |
dc.rights.access | openAccess | |