dc.contributor.advisor | Bernatík, Aleš | cs |
dc.contributor.author | Skřehot, Petr Adolf | cs |
dc.date.accessioned | 2013-01-15T13:16:25Z | |
dc.date.available | 2013-01-15T13:16:25Z | |
dc.date.issued | 2012 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/95865 | |
dc.description | Import 15/01/2013 | cs |
dc.description.abstract | Posuzováním spolehlivosti lidského činitele v rámci provozovaných činností se v současnosti zaobírají nejvíce chemické podniky spadající pro dikci zákona č. 59/2006 Sb. o prevenci závažných havárií (tzv. direktiva SEVESO II). Ty mají povinnost hodnotit vliv lidského činitele na objekt nebo zařízení v souladu s relevantními zdroji rizik. Bohužel však žádný právně závazný předpis nestanoví bližší požadavky na tuto analýzu, což se ale výrazně odráží na kvalitě těchto dokumentů předkládaných státní správě a samosprávě k posouzení. Tato disertační práce si proto klade za cíl navrhnout optimalizovaný postup pro zpracování tohoto tématu a to zcela v souladu se stávajícími vědecko-technickými poznatky. Pro stanovení vhodné metodiky byly prostudovány četné odborné zdroje shrnující jak nejmodernější teoretické přístupy, tak i zkušenosti ze zahraničí. Studium problému potvrdilo, že zpracovávání analýz spolehlivosti lidského činitele není jednoduchou záležitostí nikde v Evropě. Důležitost tohoto tématu si však ve většině starších členských zemí EU dobře uvědomují, protože selhání člověka je příčinou většiny průmyslových havárií. Je tedy zřejmé, že výsledky kvalitně zpracované analýzy spolehlivosti lidského činitele mohou být cenným zdrojem informací nejen pro státní správu a samosprávu, ale zejména pro provozovatele samotného, protože umožňují nalézat slabá místa uvnitř pracovního systému a navrhovat účinná opatření ve snaze snížit riziko vzniku závažné havárie. | cs |
dc.description.abstract | Chemical companies under the wording of the Act No. 59/2006 Coll. the prevention of major accidents (so called SEVESO II directive) are involved in assessing the reliability of human factor. Those are required to evaluate the influence of human factor to an object or device in accordance with relevant sources of risk. However, no legally binding instrument provides further details of this analysis. It is significantly reflected on quality of documents, which are submitted to state administration and local governments to be reviewed. This dissertation thesis aims to bring an optimized procedure for handling this issue fully in accordance with existing scientific and technological knowledge. In order to set suitable methodology numerous sources were studied summarizing both the most modern theoretical approaches and experience from abroad. The study of the problem confirmed that analyses processing concerning reliability of human factor is not a simple issue within Europe. The importance of the issue is aware in the most of old EU member countries as human failure is the cause of the most industrial accidents. Therefore it is obvious that the results of well processed analysis of reliability of human factor can be a valuable source of information not only for state administration and local governments but especially for entrepreneur himself as it enables to find weak point inside working system and to design effective measures in order to reduce the risk of major accident. | en |
dc.format | 113, [37] l. : il. + 1 DVD-R | cs |
dc.format.extent | 16458042 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | studium lidských faktorů | cs |
dc.subject | prevence závažných havárií | cs |
dc.subject | hodnocení spolehlivosti lidského činitele | cs |
dc.subject | management bezpečnosti | cs |
dc.subject | analýza rizik | cs |
dc.subject | human factors engineering | en |
dc.subject | major accidents prevention | en |
dc.subject | human reliability assessment | en |
dc.subject | safety management | en |
dc.subject | risk analysis | en |
dc.title | Spolehlivost lidského činitele v prevenci závažných havárií | cs |
dc.title.alternative | Human Factor Realiability in Major Accident Prevention | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201300642 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Šenovský, Michail | cs |
dc.contributor.referee | Fuchs, Pavel | cs |
dc.contributor.referee | Oravec, Milan | cs |
dc.date.accepted | 2012-12-18 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta bezpečnostního inženýrství | cs |
dc.description.category | Prezenční | cs |
dc.description.department | 040 - Katedra bezpečnostního managementu | cs |
dc.thesis.degree-program | Požární ochrana a průmyslová bezpečnost | cs |
dc.thesis.degree-branch | Požární ochrana a bezpečnost | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2720 | cs |
dc.identifier.thesis | SKR07_FBI_P3908_3908V009_2012 | |
dc.rights.access | openAccess | |