dc.contributor.author | Ďuriš, Lukáš | |
dc.contributor.author | Aldorf, Josef | |
dc.contributor.author | Vojtasík, Karel | |
dc.date.accessioned | 2013-02-19T15:08:18Z | |
dc.date.available | 2013-02-19T15:08:18Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada stavební. 2012, roč. 12, č. 2, s. 79-86 : il. | cs |
dc.identifier.issn | 1213-1962 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/96131 | |
dc.description.abstract | Návrh definitivního ostění ražených tunelů je složitý úkol. Statická činnost definitivního
tunelového ostění je podmíněna interakcí s okolním horninovým masivem. Hodnota jeho zatížení je
závislá na geotechnických podmínkách, primárním ostění, tvaru a velikosti výrubu, způsobu výstavby
a také na vývoji a rozložení teplot v ostění, které jsou ovlivňovány klimatickými podmínkami. Článek
se zabývá stavem napjatosti v definitivním tunelovém ostění, které je indukováno kolísáním teplot
ovzduší na vnitřním líci ostění tunelu a konstantní teplotou uvnitř horninového masivu. Problém je
řešen s využitím záznamů teplot ovzduší, teplotních stavů na vnitřním a vnějším líci tunelového
ostění a uvnitř horninového masivu, které byly naměřeny na dálničním tunelu Klimkovice. Naměřené
teploty jsou analyzovány a uplatněny v MKP modelu tunelového ostění, kterým jsou teplotní stav
a jeho změny transponovány na hodnoty napětí. | cs |
dc.format.extent | 1281038 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.relation.ispartofseries | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada stavební | cs |
dc.rights | © Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.title | Chování definitivního ostění při extrémně nízkých teplotách | cs |
dc.title.alternative | Final lining behaviour in extremely low temperatures | cs |
dc.type | article | cs |
dc.description.abstract-en | Design of a tunnel lining is complex task. The tunnel lining structure works in close
interaction with the surrounding rock mass. The value of the load depends on geotechnical
circumstances, primary lining, shape and size of opening, construction technology and as well on the
temperature distribution in a lining that is determined by climatic conditions. The article deals with
the temperatures in the tunnel lining that are brought about by air temperature changes in tunnel space
and a constant temperature inside the rock mass. This problem is solved making use of temperature
records in tunnel, on the inner and outer surface of the tunnel lining and in rock mass measured at a
motorway Tunnel Klimkovice. These records are analyzed and submit to FE model of the tunnel
lining so that the lining temperature state is converted for a lining stress state. | cs |
dc.rights.access | openAccess | |
dc.type.version | publishedVersion | cs |
dc.type.status | Peer-reviewed | cs |