Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorBeneš, Libor
dc.date.accessioned2016-06-21T06:24:28Z
dc.date.available2016-06-21T06:24:28Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationSborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní. 2012, roč. 58, č. 2, s. 1-10 : il.cs
dc.identifier.issn1210-0471cs
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/111703
dc.description.abstractThis work is dealing with a study of the micro/structure transformation that is induced by rolling contact friction and adhesive wear, respectively, in the rail-wheel/rail system. Several small rail-surface samples, we term them as the “chips”, as well as a railway wheel samples were chosen for the analyses of the surface changes on the rail/wheel surface. A multitude of different experiments were carried out in order to analyse the microstructure changes at the surface and the near-surface region of the material samples and, thus, to contribute to the understanding of the complex rail/wheel rolling contact phenomena - and mainly, its degradation mechanisms. The formation of nano-structured martensite and carbides on the rail and wheel surface causes the extremely high microhardness valuees and the strong corrosion resistance of the so called White Etching Layers (WEL).cs
dc.format.extent556312 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoencs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.relation.ispartofseriesSborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojnícs
dc.rights© Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.titleInfluence of the surface contact phenomena on the structural changes and nano-layers generationcs
dc.title.alternativeVliv kontaktně únavových jevů na strukturní změny ve vazbě s mechanismy vzniku nano-vrstevných oblastícs
dc.typearticlecs
dc.description.abstract-enMechanismy probíhající v soustavě kolo-kolejnice způsobují v určitých režimech jízdy kolejového vozidla (rozjezdy, brzdění) koncentraci napjatosti, úměrně velikosti smykových napětí v dané vzdálenosti od povrchu, resp. v jeho určitých oblastech. Pokud stupeň deformace v dané oblasti dosáhne kritické hodnoty, dochází nejprve k rozštěpení lamel cementitu v uvažované povrchové vrstvě na jednotlivé hrubé segmenty. Posléze pak, v průběhu provozem indukovaného cyklického zatížení, jsou lamely cementitu separovány na jemnější částice, které nakonec dosahují morfologie velice jemnozrnných částic, řádově o velikostí několika nanometrů. Jak dokládá TEM-analýza těchto oblastí, byla zde pozorovaná i velice vysoká hustota dislokací, odpovídající enormnímu stupni plastické deformace v kontaktním regionu. Zde popisované bíle naleptané vrstvy (White Etching Layers) lze ovšem identifikovat nejen na kontaktně zatížených površích železničních kol / kolejnic, ale i na celé řadě dalších komponent, jako jsou např. pístní kroužky, ozubená kola, resp. během obráběcích procesů (technologie řezání, broušení), jakož i vlivem různých provozních podmínek (např. mechanismy tření).cs
dc.rights.accessopenAccess
dc.type.versionpublishedVersioncs
dc.type.statusPeer-reviewedcs


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam