dc.contributor.author | Beneš, Libor | |
dc.date.accessioned | 2016-06-21T06:24:28Z | |
dc.date.available | 2016-06-21T06:24:28Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní. 2012, roč. 58, č. 2, s. 1-10 : il. | cs |
dc.identifier.issn | 1210-0471 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/111703 | |
dc.description.abstract | This work is dealing with a study of the micro/structure transformation that is induced by rolling contact friction and adhesive wear, respectively, in the rail-wheel/rail system. Several small rail-surface samples, we term them as the “chips”, as well as a railway wheel samples were chosen for the analyses of the surface changes on the rail/wheel surface. A multitude of different experiments were carried out in order to analyse the microstructure changes at the surface and the near-surface region of the material samples and, thus, to contribute to the understanding of the complex rail/wheel rolling contact phenomena - and mainly, its degradation mechanisms. The formation of nano-structured martensite and carbides on the rail and wheel surface causes the extremely high microhardness valuees and the strong corrosion resistance of the so called White Etching Layers (WEL). | cs |
dc.format.extent | 556312 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.relation.ispartofseries | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní | cs |
dc.rights | © Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.title | Influence of the surface contact phenomena on the structural changes and nano-layers generation | cs |
dc.title.alternative | Vliv kontaktně únavových jevů na strukturní změny ve vazbě s mechanismy vzniku nano-vrstevných oblastí | cs |
dc.type | article | cs |
dc.description.abstract-en | Mechanismy probíhající v soustavě kolo-kolejnice způsobují v určitých režimech jízdy kolejového vozidla (rozjezdy, brzdění) koncentraci napjatosti, úměrně velikosti smykových napětí v dané vzdálenosti od povrchu, resp. v jeho určitých oblastech. Pokud stupeň deformace v dané oblasti dosáhne kritické hodnoty, dochází nejprve k rozštěpení lamel cementitu v uvažované povrchové vrstvě na jednotlivé hrubé segmenty. Posléze pak, v průběhu provozem indukovaného cyklického zatížení, jsou lamely cementitu separovány na jemnější částice, které nakonec dosahují morfologie velice jemnozrnných částic, řádově o velikostí několika nanometrů. Jak dokládá TEM-analýza těchto oblastí, byla zde pozorovaná i velice vysoká hustota dislokací, odpovídající enormnímu stupni plastické deformace v kontaktním regionu. Zde popisované bíle naleptané vrstvy (White Etching Layers) lze ovšem identifikovat nejen na kontaktně zatížených površích železničních kol / kolejnic, ale i na celé řadě dalších komponent, jako jsou např. pístní kroužky, ozubená kola, resp. během obráběcích procesů (technologie řezání, broušení), jakož i vlivem různých provozních podmínek (např. mechanismy tření). | cs |
dc.rights.access | openAccess | |
dc.type.version | publishedVersion | cs |
dc.type.status | Peer-reviewed | cs |