Show simple item record

dc.contributor.advisorKirovová, Iva
dc.contributor.authorHellerová, Klára
dc.date.accessioned2016-11-01T12:29:05Z
dc.date.available2016-11-01T12:29:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otherOSD002cs
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/113054
dc.descriptionImport 02/11/2016cs
dc.description.abstractThe position of women and the gender equality is a discussed issue all around the world. Especially the underrepresentation of women in upper leadership position is a growing concern in the business sphere. This dissertation focuses on assessing the position of women business leaders in tight culture country such as the Czech Republic. Using the model of cultural tightness, it explains what the attitudes of Czech employees towards women leaders and their leadership style are. This aim was met through review of relevant literature coupled with the collection and analysis of questionnaires distributed in the Czech Republic. The findings from this research provide evidence that Czech employees are not open to the idea of women leaders and there are still prevalent stereotypes towards women and their role in the society in general. The main conclusion of this paper is that women underrepresentation in upper level leadership positions is a cultural issue, that has to be addressed. This research argues for adoption of gender quotas to support higher emergence of women leaders in business environment.en
dc.description.abstractPozice žen a genderová rovnost jsou diskutovaná témata po celém světě. Zejména poté nedostatek žen ve vyšších vedoucích pozicích je zvyšující se problém v obchodní sféře. Tato bakalářská práce se zaměřuje na posouzení pozice žen jako lídrů v zemi která je charakteristická těsnou kulturou tak jako Česká Republika. Užitím modelu kulturní těsnosti je vysvětlen postoj českých zaměstnanců k ženám lídrům a jejich stylu řízení. Tento cíl byl dosáhnut díky intenzivnímu výzkumu teoretických zdrojů a sběru a analyse dotazníků, které byly distribuovány v České republice. Bylo zjištěno, že čeští zaměstnanci nejsou zcela otevřeni myšlence mít ženu za svého lídra a stále se zde vyskytuje stereotypizace ženy a její roli ve společnosti. Jako hlavní východisko této práce je, že nedostatek žen ve vyšších manažerských pozicích je kulturní problém a takto je třeba jej řešit. Tato bakalářská práce navrhuje jako řešení zavedení genderových kvót, aby bylo možné podpořit vyšší výskyt žen jako lídrů v obchodním prostředí.cs
dc.format.extent2459650 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectWomen as Business Leadersen
dc.subjectŽeny jako lídřics
dc.titleWomen as a Business Leadersen
dc.title.alternativeŽeny jako lídřics
dc.typeBakalářská prácecs
dc.contributor.refereeDostálová, Kateřina
dc.date.accepted2016-09-07
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department115 - Katedra managementu
dc.thesis.degree-programEkonomika a managementcs
dc.thesis.degree-branchManagementcs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2751cs
dc.identifier.thesisHEL0038_EKF_B6208_6208R037_2016
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record