dc.contributor.advisor | Spáčil, Vojtěch | |
dc.contributor.author | Klézl, Vojtěch | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T08:19:58Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T08:19:58Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/116993 | |
dc.description.abstract | Tématem této dizertační práce jsou reverzní elektronické aukce (e-aukce) jako součást nákupní strategie organizace. Zkoumán je jejich výsledek (úspora) v závislosti na naplnění určitých faktorů. Uplatněn je kontingenční pohled, jsou tedy zkoumány i okolnosti dané e-aukce (zejména produkt, který je v ní poptáván). Motivací pro tento pohled byl fakt, že i přes relativní vyspělost vědeckého zkoumání ovlivňujících faktorů jsou v praxi zaznamenávány velmi různorodé výsledky e-aukcí.
Hlavním cílem dizertační práce je identifikovat, jaké faktory mají za jakých okolností vliv na výsledek e-aukcí. Dílčími cíli je pak ověřit, zda se vliv těchto faktorů mění v návaznosti na různé způsoby měření úspory dosažené v e-aukci (úspora oproti porovnávací, resp. vstupní nabídce), a zda jsou tyto faktory ovlivněny předmětem e-aukce – diverzifikovanými produkty a komoditami, případně typy komodit.
Součástí práce je systematický přehled literatury. V něm jsou dle stanovených rešeršních cílů shrnuty poznatky k výsledkům e-aukcí i k faktorům, které tyto výsledky ovlivňují. Součástí přehledu je i shrnutí metod sběru dat a výzkumných metod v dosavadní e aukční literatuře.
V metodické části je popsán datový soubor a metody statistické analýzy. Data pocházejí z reálných e-aukcí proběhlých v systému Proe.biz v letech 2011-2014. Po editaci dat obsahuje databáze více než 14 tisíc e-aukčních případů. Součástí databáze, a tedy i výzkumu, jsou ovlivňující faktory hodnota e-aukce, počet účastníků, počet nabízejících, počet položek, počet změn a počet prodloužení. Jako metody analýzy byly zvoleny korelační analýza, regresní analýza a Kruskal-Wallis ANOVA.
V analytické části bylo zjištěno, že vliv faktorů se výrazně liší podle uplatněného způsobu výpočtu úspory. Střední hodnota úspory je odlišná pro úsporu oproti vstupní nabídce u diverzifikovaných produktů a komodit (oproti předpokladům v literatuře je ale úspora komodit nižší). Pro jednotlivé typy komodit nebyl nalezen statisticky významný rozdíl.
Některé závěry této dizertační práce, a zejména pak kontingenční pohled, tak do jisté míry vyvracejí určité závěry v dosavadní e-aukční literatuře. Tyto skutečnosti jsou diskutovány v interpretační části práce. V závěru jsou nastíněny i možnosti dalšího výzkumu. | cs |
dc.description.abstract | This dissertation thesis is focused on reverse electronic auctions (e-auctions) as a part of company’s purchase strategy. The result of the e-auction (financial savings) are examined upon the fulfilment of certain factors. The conditions of each e-auction are considered, as the contingency theory point of view is used as a theoretical foundation of the thesis. The motivation for this approach is based on the conflicting results of e-auction in the day-to-day practice, despite the fact that the e-auction academic research is quite mature.
The main aim of this thesis is to identify which factor under what circumstances influence the result of the e-auction. Partial aims are to examine whether the method of calculating the results and the subject of the e-auction (diversified product or commodity) affect the influencing factors.
Previous research on e-auctions is summarized in the systematic literature review part, including the factors influencing results. Methods of data collection and statistical analysis in the literature are also discussed.
In the methodical part, the data and methods of statistical analysis used in this thesis are described. The data are secondary, coming from real e-auctions conducted in the Proe.biz system in the years 2011-2014. The database consists of more than 14 000 e-auction cases after data editing. In the research, following factors are analysed: value of the e-auction, number of participants, number of bidders, number of items, number of price changes and number of prolongations. Correlation analysis, regression analysis and Kruskal-Wallis ANOVA tests are the main statistical methods used.
The findings from the research illustrate that the influence of the factors varies greatly based on the method of savings calculation. The median also varies for diversified products and the commodities when using the savings based on initial price (savings for commodities being lower – the literature suggests opposite). The difference in savings for commodity types was not statistically significant.
Some of the results of this dissertation prompt at least partial re-thinking of the e auctions research field. Using contingency approach, some of the long-standing e-auction paradigms are seen as not always valid. | en |
dc.format | 145, [52] l. : il. + 2 příl. | cs |
dc.format.extent | 5031626 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | reverzní elektronické aukce, úspora, výsledek e-aukce, korelační analýza, regresní analýza, Kruskal-Wallis ANOVA, faktory ovlivňující úsporu | cs |
dc.subject | reverse electronic auctions, savings, result of the e-auction, correlation analysis, regression analysis, Kruskal-Wallis ANOVA, factors influencing the savings | en |
dc.title | Kontingenční pohled na úsporu v reverzních elektronických aukcích | cs |
dc.title.alternative | Savings in Reverse Electronic Auctions: Contingency Approach | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201700194 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Chalupský, Vladimír | cs |
dc.contributor.referee | Blecharz, Pavel | cs |
dc.contributor.referee | Delina, Radoslav | cs |
dc.date.accepted | 2017-04-12 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakulta | cs |
dc.description.department | 116 - Katedra marketingu a obchodu | |
dc.thesis.degree-program | Ekonomika a management | cs |
dc.thesis.degree-branch | Podniková ekonomika a management | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2751 | cs |
dc.identifier.thesis | KLE243_EKF_P6208_6208V086_2017 | |
dc.rights.access | openAccess | |