Show simple item record

dc.contributor.authorGraf, Vojtěch
dc.date.accessioned2019-03-04T08:45:59Z
dc.date.available2019-03-04T08:45:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní. 2018, roč. 64, č. 2, s. 1-7 : il.cs
dc.identifier.issn1210-0471
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/134099
dc.description.abstractIn conditions of air transport companies, the process of planning flight schedules is one of the most important processes each airline has to deal with. The flight schedule planning process consists of several consecutive plans. The first step of the planning process is defining which air routes will be operated, the decision is based on the business plan of the air transport company. Consequently, suitable airplanes have to be assigned to the individual air routes. And finally, on the basis of the pre-vious steps shifts of pilots can be planned, the shifts are usually planned one month in advance. However, with no respect to the created plan some unexpected disruptions of the flying staff, especially of the pilots, may happen in practice due to many reasons. In such cases the original plan has to be modified in order to react to the disruptions. The modifications can represent an optimisation problem – the air transport company has a set of the pilots and on the basis of their qualification and experience the company has to create new aircrews. The pilots can be found in different localities that are different from the airports of the planned flight departures. That means the newly planned aircrews are assigned to the individual flights with respect to costs associated with transportation of the aircrews to the airports of their departure. The problem can be solved by many approaches. One of the possible approaches is a heuristic approach which is based on sequential solving two linear mathematical models. The first model decides about the aircrews (matches the pilots with respect to their compatibility). The second model solves the assignment problem – the air-crews are matched with the individual flights. The article presents an integrated linear model which deals with both problems at the same time.cs
dc.language.isoencs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.relation.ispartofseriesSborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojnícs
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.22223/tr.2018-2/2044cs
dc.rights© Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectmathematical modelingcs
dc.subjectair transportcs
dc.subjectlinear programmingcs
dc.titleAn integrated mathematical model of crew schedulingcs
dc.typearticlecs
dc.description.abstract-enV podmínkách leteckých dopravců je hlavním výsledkem plánovacího procesu letový řád. Samotná tvorba letového řádu je posloupností několika na sebe navazujících dílčích plánů. Prvním krokem v procesu plánování je naplánování linek podle obchodního záměru dopravce, následně se naplánovaným letům přidělí konkrétní typ letadla. Zpravidla s měsíčním předstihem je nutné vytvořit plán práce pro posádky pilotů, kteří budou letouny obsluhovat. Bez ohledu na vytvořený plán práce posádek však může dojít k neočekávaným výpadkům personálu. Potom je nutné operativně upravit připravený plán a posádky přeplánovat. Jedná se tedy o optimalizační problém, kdy dopravce má k dispozici množinu pilotů, z nichž je nutné na základě jejich kvalifikace a zkušeností vytvořit nové posádky. Piloti se mohou nacházet v různých destinacích, které mohou být různé od letišť odletů. Nově vytvořené posádky jsou potom přidělovány konkrétním letadlům v závislosti na velikosti nákladů spojených s přepravou posádek k letadlům. Uvedený problém lze řešit různými způsoby. První způsob je heuristický založený na postupném řešení dvou lineárních modelů. V prvním modelu se rozhoduje o vytvoření posádek. Druhý model vytvořené posádky přiděluje letadlům. Cílem tohoto příspěvku bude prezentovat integrovaný lineární model řešící oba problémy současně.cs
dc.identifier.doi10.22223/tr.2018-2/2044
dc.rights.accessopenAccesscs
dc.type.versionpublishedVersioncs
dc.type.statusPeer-reviewedcs


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record