Show simple item record

dc.contributor.authorDybala, Vojtěch
dc.contributor.authorŠulc, Bohumil
dc.date.accessioned2019-09-17T11:32:10Z
dc.date.available2019-09-17T11:32:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní. 2019, roč. 65, č. 1, s. 1-10 : il.cs
dc.identifier.issn1210-0471
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/138519
dc.description.abstractWith increasing importance of the railway transport the demands on economic and functional features of the railway traffic increase as well. The features are influenced by many factors, whose identification, direct measuring and impact detection are not easy to obtain in the real service. A computational simulation and a roller rig are suitable means, which enable to recognize an amount of physical limitation influences in conjunction with proposed vehicle construction and with supposed surrounding service conditions make everything clear before a vehicle commissioning. Therefore, the Simulink model, focused on the field of research of traction wheel-sets torsion dynamics and an influence of adhesion conditions, was built, has been used and developed within SGS (Student Grant Competition) and PhD study programs. In the past, the model served for investigation of torsion oscillation excited by changes in torque transfer. In this paper we focus on another source of asynchronous peripheral speed of wheels of a wheel-set. It is given by railway vehicle wheel conicity. It will be shown, how the contact circle diameter change influences the torsion load of the wheel-set axle and the load type.cs
dc.language.isoencs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.relation.ispartofseriesSborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojnícs
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.22223/tr.2019-1/2050cs
dc.rights© Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectwheel-setcs
dc.subjectwheel conicitycs
dc.subjectwheel-set kinematicscs
dc.subjecttorsion momentcs
dc.subjectload typecs
dc.titleSimulation of Influence of Transverse Wheel-Set Movement on Torsion Oscillationscs
dc.typearticlecs
dc.description.abstract-enS rostoucím významem kolejové dopravy rostou také nároky na ekonomiku a funkčnost jejího provozu. Ty jsou ovlivňovány řadou faktorů, jejichž identifikace, přímé zjišťování a dopad je v reálném provozu velmi obtížné měřit nebo dlouhodobě sledovat. Počítačová simulace a kladkový stav jsou vhodnými prostředky, kterými lze rozpoznat míru vlivu fyzikálních omezení ve spojení s navrhovanou konstrukcí vozidla a s předpokládanými okolními podmínkami provozu vše vyjasnit před uvedením vozidla do vlastního provozu. Proto byl v rámci SGS (studentská grantová soutěž) a doktorských studijních programů sestaven, používán a rozvíjen model v Simulinku zaměřený na oblast výzkumu torzní dynamiky hnaných náprav a vlivu adhezních podmínek. V minulosti sloužil ke zkoumání torzního kmitání buzeného změnami přenosu krouticího momentu. V tomto článku se zaměřujeme na jiný zdroj asynchronní obvodovou rychlost kol dvojkolí. To je dáno kuželovitostí kol kolejových vozidel. Bude ukázáno, jak změna průměru kontaktní kružnice ovlivňuje torzní zatížení osy dvojkolí a druh zatížení.cs
dc.identifier.doi10.22223/tr.2019-1/2050
dc.rights.accessopenAccesscs
dc.type.versionpublishedVersioncs
dc.type.statusPeer-reviewedcs


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava