| dc.contributor.author | Kontriková, Lenka | |
| dc.date.accessioned | 2019-09-17T11:46:22Z | |
| dc.date.available | 2019-09-17T11:46:22Z | |
| dc.date.issued | 2019 | |
| dc.identifier.citation | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní. 2019, roč. 65, č.1, s. 27-32 : il. | cs |
| dc.identifier.issn | 1210-0471 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/138522 | |
| dc.description.abstract | In recent decades, air transport has become one of the most dynamically developing modes of
transport. The number of passengers using air transport is constantly increasing, aircraft technical
equipment is improving, and technical and infrastructure support for air transport is being developed.
However, the dynamics of traffic development at international airports are not the same. While traffic
to major airports in the States is growing rapidly, growth rates are generally very slow at regional
airports. Most regional airports are currently trying to create or expand their existing destination
portfolio with new scheduled services to transit destinations, from where passengers can continue.
The right choice of transit destination is very important for the development of a regional airport,
mainly because the demand for transport from a regional airport is growing with the increasing offer
of one-way transfer as far as possible around the world.
The paper deals with the design of a mathematical model. On the basis of this solution, it is
possible to determine the optimal portfolio of transit destinations to which it is appropriate to operate
from a given regional airport. | cs |
| dc.language.iso | en | cs |
| dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
| dc.relation.ispartofseries | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní | cs |
| dc.relation.uri | http://dx.doi.org/10.22223/tr.2019-1/2053 | cs |
| dc.rights | © Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
| dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 International | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | regional airports | cs |
| dc.subject | mathematical models | cs |
| dc.subject | optimizing | cs |
| dc.title | Mathematical Models for Optimizing Airline Offerings in Terms of International Regional Public Airports | cs |
| dc.type | article | cs |
| dc.description.abstract-en | V posledních desetiletích se letecká doprava stala jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejícím
druhům dopravy. Počet cestujících, kteří leteckou dopravu využívají, neustále narůstá, zdokonaluje se
technické vybavení letadel, rozvíjí se i technická a infrastrukturní podpora letecké dopravy. U
mezinárodních letišť však dynamika rozvoje provozu není stejná. Zatímco provoz na
nejvýznamnějších letištích států narůstá rychle, na regionálních letištích je zpravidla tempo růstu
velmi pomalé. Většina regionálních letišť se v současnosti snaží vytvořit nebo rozšířit své stávající
destinační portfolio o nové pravidelné linky do tzv. tranzitních destinací, odkud mají cestující
možnost pokračovat dále. Správný výběr tranzitní destinace je pro rozvoj regionálního letiště velmi
důležitý především proto, že s rostoucí nabídkou možnosti přepravovat se s jedním přestupem pokud
možno do celého světa roste zájem o přepravu z regionálního letiště.
Článek se zabývá návrhem matematického modelu, na základě jehož řešení je možno určit
optimální portfolio tranzitních destinací, do kterých je vhodné provozovat letecké spojení z daného
regionálního letiště. | cs |
| dc.identifier.doi | 10.22223/tr.2019-1/2053 | |
| dc.rights.access | openAccess | cs |
| dc.type.version | publishedVersion | cs |
| dc.type.status | Peer-reviewed | cs |