Show simple item record

dc.contributor.authorKontriková, Lenka
dc.date.accessioned2019-09-17T11:46:22Z
dc.date.available2019-09-17T11:46:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní. 2019, roč. 65, č.1, s. 27-32 : il.cs
dc.identifier.issn1210-0471
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/138522
dc.description.abstractIn recent decades, air transport has become one of the most dynamically developing modes of transport. The number of passengers using air transport is constantly increasing, aircraft technical equipment is improving, and technical and infrastructure support for air transport is being developed. However, the dynamics of traffic development at international airports are not the same. While traffic to major airports in the States is growing rapidly, growth rates are generally very slow at regional airports. Most regional airports are currently trying to create or expand their existing destination portfolio with new scheduled services to transit destinations, from where passengers can continue. The right choice of transit destination is very important for the development of a regional airport, mainly because the demand for transport from a regional airport is growing with the increasing offer of one-way transfer as far as possible around the world. The paper deals with the design of a mathematical model. On the basis of this solution, it is possible to determine the optimal portfolio of transit destinations to which it is appropriate to operate from a given regional airport.cs
dc.language.isoencs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.relation.ispartofseriesSborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojnícs
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.22223/tr.2019-1/2053cs
dc.rights© Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectregional airportscs
dc.subjectmathematical modelscs
dc.subjectoptimizingcs
dc.titleMathematical Models for Optimizing Airline Offerings in Terms of International Regional Public Airportscs
dc.typearticlecs
dc.description.abstract-enV posledních desetiletích se letecká doprava stala jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejícím druhům dopravy. Počet cestujících, kteří leteckou dopravu využívají, neustále narůstá, zdokonaluje se technické vybavení letadel, rozvíjí se i technická a infrastrukturní podpora letecké dopravy. U mezinárodních letišť však dynamika rozvoje provozu není stejná. Zatímco provoz na nejvýznamnějších letištích států narůstá rychle, na regionálních letištích je zpravidla tempo růstu velmi pomalé. Většina regionálních letišť se v současnosti snaží vytvořit nebo rozšířit své stávající destinační portfolio o nové pravidelné linky do tzv. tranzitních destinací, odkud mají cestující možnost pokračovat dále. Správný výběr tranzitní destinace je pro rozvoj regionálního letiště velmi důležitý především proto, že s rostoucí nabídkou možnosti přepravovat se s jedním přestupem pokud možno do celého světa roste zájem o přepravu z regionálního letiště. Článek se zabývá návrhem matematického modelu, na základě jehož řešení je možno určit optimální portfolio tranzitních destinací, do kterých je vhodné provozovat letecké spojení z daného regionálního letiště.cs
dc.identifier.doi10.22223/tr.2019-1/2053
dc.rights.accessopenAccesscs
dc.type.versionpublishedVersioncs
dc.type.statusPeer-reviewedcs


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava