dc.contributor.advisor | Balcar, Jiří | |
dc.contributor.author | Vontroba, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2019-09-26T07:34:29Z | |
dc.date.available | 2019-09-26T07:34:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/138675 | |
dc.description.abstract | Dojížďkou do zaměstnání se zabývají výzkumníci napříč mnoha obory. Ekonomicky zaměřené studie zabývající se dojížďkou do zaměstnání jsou zpravidla zaměřeny na kvantifikaci její výnosnosti. Zjišťují, zda existuje vztah mezi dojížďkou do zaměstnání a výší mzdy. Předpokladem je, že dojíždějící osoby by měly obdržet určitou formu kompenzace za ztrátu volného času nebo z důvodu nákladů na dojížďku, případně si vzhledem k vyšší ochotě k mobilitě mohou vybírat z většího počtu pracovních příležitostí. Obě tyto možnosti by měly vést k tomu, že dojíždějící osoby budou pobírat vyšší mzdu. Cílem této práce je zjistit, zda existuje pozitivní efekt dojížďky na mzdu na úrovni obce, tedy v případě vnitroměstské dojížďky do zaměstnání. Pozornost je zaměřena na zaměstnance s trvalým bydlištěm v Ostravě. U těchto osob bude zjištěno, zda existuje vztah mezi úrovní jejich hrubého měsíčního příjmu a dojížďkou, která bude aproximována několika způsoby. Použita byla data z on-line dotazníkového šetření realizovaného za účelem tvorby Strategického plánu rozvoje města Ostravy na léta 2017-2023. Respondenti v dotazníku uváděli místo svého bydliště, místo svého pracoviště a kategorii výše příjmu. Pro naplnění cíle práce bylo vytvořeno pět ordinálních logit modelů, jejichž vysvětlovanou proměnnou byla proměnná obsahující kategorie hrubého měsíčního příjmu. Vysvětlovanými proměnnými byly osobní charakteristiky respondentů, informace o jejich zaměstnání a proměnná aproximující dojížďku do zaměstnání. Výsledky ukazují, že mzdová výnosnost dojížďky do zaměstnání ve městě Ostrava existuje. Osoby dojíždějící do zaměstnání mimo Ostravu pobírají vyšší příjem s vyšší pravděpodobností než osoby, které mimo Ostravu nedojíždí. V otázce dojížďky do zaměstnání v rámci města Ostravy hraje významnou roli vzdálenost, kdy s jejím růstem (o kilometr či o minutu) roste pravděpodobnost příslušnosti dané osoby do vyšší příjmové kategorie. | cs |
dc.description.abstract | Commuting to work is dealt with by researchers across many disciplines. Usually, economically oriented commuting studies are aimed at quantifying its profitability. They find out whether there is a relationship between commuting to work and wages. It is a prerequisite that commuters should receive some form of compensation for the loss of their free time or due to the cost of commuting, or they can choose from more jobs due to their increased willingness to move. Both of these options should result in commuters receiving higher wages. The aim of this work is to find out whether there is a positive effect of commuting on wages at the municipal level. Attention is focused on employees with permanent residence in Ostrava. For these people, it will be found out whether there is a relationship between their gross monthly income and commuting, which will be approximated in several ways. Data from the on-line questionnaire survey carried out for the purpose of creating the Strategic Plan for the Development of the City of Ostrava for the years 2017-2023 were used. Respondents in the questionnaire stated their place of residence, their place of work and the category of income. Five ordinal logit models were created to fulfill the aim of the thesis, whose dependent variable was a variable containing the gross monthly income categories. The independent variables were the personal characteristics of the respondents, their employment information, and the variable about commuting to work. The results show that the wage profitability of commuting to work in Ostrava exists. People commuting to work from Ostrava (people who live in Ostrava, but work in the neighborhood) are more likely to receive a higher income than people who do not commute from Ostrava (people who both live and work in Ostrava). On the issue of commuting to work within the city of Ostrava (people who both live and work in Ostrava), the distance plays an important role. The likelihood of a person's belonging to a higher income category increasing with the growth of commuting distance both by a kilometer or a minute. | en |
dc.format.extent | 2615420 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Dojížďka, zaměstnání, mzdy, Ostrava | cs |
dc.subject | Commuting, work, wages, Ostrava | en |
dc.title | Mzdová kompenzace dojížďky do zaměstnání ve městě Ostrava | cs |
dc.title.alternative | The Effect of Commuting on Wages in the City of Ostrava | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Šulák, Jan | |
dc.date.accepted | 2019-09-04 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakulta | cs |
dc.description.department | 156 - Katedra národohospodářská | cs |
dc.thesis.degree-program | Hospodářská politika a správa | cs |
dc.thesis.degree-branch | Národní hospodářství | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2751 | |
dc.identifier.thesis | VON0052_EKF_N6202_6202T027_2019 | |
dc.rights.access | openAccess | |