Řídicí systém pro systémy V2H (Vehicle To Home)
Loading...
Downloads
0
Date issued
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
Abstract
Systémy Vehicle To Home využívají energii z baterie elektromobilu k napájení chytrého domu a přebytečnou energii ukládají zpět do baterie elektrického vozidla. Náplní této diplomové práce je návrh a realizace řídicí jednotky pro správu energetických toků v systémech V2H. Zvoleným protokolem pro nabíjení/vybíjení elektromobilu je standard CHAdeMO, který umožňuje komunikaci po sběrnici CAN. Navržená řídicí jednotka s názvem Energy Flow Control Unit (EFCU) se skládá z jednodeskového počítače Raspberry Pi 3B+, navržené desky plošných spojů a elektroměru s komunikací po protokolu Modbus. Řídicí jednotka propojuje nadřazený systém chytrého domu, systém správy baterie elektromobilu BMS a obousměrný měnič (umožňující připojení elektrického vozidla do energetické infrastruktury chytrého domu).
Vehicle To Home systems use energy from electric vehicle battery to supply the smart home and store redundant energy back into the electric vehicle’s battery. The content of this diploma thesis is the design and implementation of a control unit for energy flow management in V2H systems. The selected protocol for charging/discharging an electric vehicle is the CHAdeMO standard, which enables communication via the CAN bus. The designed control unit called Energy Flow Control Unit (EFCU) consists of a single-board computer Raspberry Pi 3B +, a designed printed circuit board and a power meter with communication via Modbus protocol. The control unit connects superior system of the smart home, electric vehicle battery management system BMS and bidirectional converter (enabling connection of the electric vehicle into the energy infrastructure of the smart home).
Vehicle To Home systems use energy from electric vehicle battery to supply the smart home and store redundant energy back into the electric vehicle’s battery. The content of this diploma thesis is the design and implementation of a control unit for energy flow management in V2H systems. The selected protocol for charging/discharging an electric vehicle is the CHAdeMO standard, which enables communication via the CAN bus. The designed control unit called Energy Flow Control Unit (EFCU) consists of a single-board computer Raspberry Pi 3B +, a designed printed circuit board and a power meter with communication via Modbus protocol. The control unit connects superior system of the smart home, electric vehicle battery management system BMS and bidirectional converter (enabling connection of the electric vehicle into the energy infrastructure of the smart home).