Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorSucháček, Jan
dc.contributor.authorUrminský, Jaroslav
dc.date.accessioned2020-07-21T06:11:13Z
dc.date.available2020-07-21T06:11:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/141716
dc.description.abstractRole masových médií není v teoriích regionálního rozvoje dostatečně akcentována. To je platné rovněž v jejich institucionální větvi. Masová média přitom představují jeden z primárních informačních zdrojů společnosti, formující subjektivní představy o charakteristikách okolního prostředí. Poskytují rovněž informace o hospodářských jevech a procesech v jednotlivých regionech. Ve výsledku konstruují virtuální portréty, které do jisté míry mohou, ale nemusí odpovídat reálným charakteristikám jednotlivých regionů. Tedy výsledná podoba územní image nemusí být v souladu s realitou. Územní image představuje měkký či neekonomický faktor, přesto ovlivňující hospodářský vývoj napříč prostorem. Ovlivňuje současné i budoucí prostorové chování. Pokus o kvantifikaci měkkého faktoru je stěžejním přínosem dizertační práce. Cílem dizertační práce je identifikovat, porovnat a posoudit, jakým způsobem jsou reflektovány vybrané ekonomické atributy reálného života krajů (NUTS III) České republiky v rámci celostátního vysílání zpravodajských relací České televize, televize Nova a televize Prima. Na základě výsledků lze říci, že je podstatné, které zpravodajské relace publikum sleduje. Diskrepance v tematickém zaměření pozorujeme především mezi komerčními organizacemi a organizací veřejnoprávní poskytující veřejnou službu. Prostorová distribuce intenzity zpravodajských příspěvků z hospodářské oblasti přibližně odpovídá prostorové distribuci obyvatelstva v regionech. Odlišují se regionální vzorce pokrytí hospodářské oblasti ve zpravodajských relacích. Výsledné virtuální portréty regionů jsou rozdílné. V rámci každého regionu existují signifikantní rozdíly mezi virtuálními a reálnými charakteristikami. Pokud pak jde o způsob výběru a zařazení událostí do zpravodajských relací, je možno pozorovat některé prvky koncepce gatekeepingu jako je negativita, neočekávanost, překvapivost či jednoznačnost.cs
dc.description.abstractThe role of mass media is not sufficiently accentuated in regional development theories. It is relevant also for their institutional branch. Mass media represents one of the primary information sources for the society, forming subjective images about characteristics of the complex environment. They provide also information about economic phenomena and processes across regions. Mass media creates virtual portrayals of individual regions that may or may not correspond to the real characteristics of the regions. Thus, the resulting regional image may not be consistent with reality. Image represent soft or non-economic factor yet affecting economic development across space. The image influences, both contemporary and future spatial behavior of the population. The attempt to quantify soft factor is a major contribution of the dissertation. The objective of the dissertation is to identify, compare and evaluate, how the selected economic attributes of real life in the regions (NUTS III) of the Czech Republic are reflected in the national broadcasting of Czech Television, TV Nova and TV Prima. Based on the results, we can claim, that it depends on which TV news programs audience are watching. Thematic discrepancies are seen primarily between commercial organizations and public service organization. Regional distribution of the intensity of news coverage from the economic domain roughly corresponds to the regional distribution of the population within individual regions. The regional patterns of economic coverage are different among TV stations. The resulting virtual portrayals of the regions are distinct. There are significant differences among virtual and real characteristics. In the context of selection and assignment of events into TV news reporting, we can observe certain elements of gatekeeping, such as negativity, unexpectedness, surprise or clarity.en
dc.format146,[23] stran : ilustrace + 2 přílohy
dc.format.extent2129646 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectregionycs
dc.subjecthospodářstvícs
dc.subjectinformacecs
dc.subjecttelevizní zpravodajstvícs
dc.subjectúzemní imagecs
dc.subjectmentální mapycs
dc.subjectregionsen
dc.subjecteconomyen
dc.subjectinformationen
dc.subjectTV news reportingen
dc.subjectregional imageen
dc.subjectmental mapsen
dc.titleEkonomika krajů České republiky: realita a celostátní televizní zpravodajstvícs
dc.title.alternativeEconomy of Regions of the Czech Republic: Reality and National TV News Reportingen
dc.typeDisertační prácecs
dc.identifier.signature202100049
dc.identifier.locationÚK/Sklad diplomových prací
dc.contributor.refereeBalcar, Jiří
dc.contributor.refereeŽítek, Vladimír
dc.contributor.refereeKoutský, Jaroslav
dc.date.accepted2020-06-11
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department118 - Katedra regionální a environmentální ekonomikycs
dc.thesis.degree-programEkonomické teoriecs
dc.thesis.degree-branchEkonomiecs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisURM003_EKF_P6201_6201V004_2020
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam