dc.contributor.author | Kubáň, Martin | |
dc.contributor.author | Hořínka, Jiří | |
dc.date.accessioned | 2021-01-04T09:05:22Z | |
dc.date.available | 2021-01-04T09:05:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní. 2020, roč. 66, č. 1, s. 17-23 : il. | cs |
dc.identifier.issn | 1210-0471 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/142514 | |
dc.description.abstract | Dokud budou v letectví lidé na pozicích operátorů (posádky, řídící letového provozu, technici, manažeři), pak občas dochází k jejich chybování. Implementace různých nástrojů může tyto chyby snížit. Mezi tyto nástroje patří například Safety Management System (SMS), Crew Resource Management (CRM), Threat and Error Management (TEM) a Behavioral Markers (BM). Součástí nástroje CRM je i proces rozhodování (DM). CRM není a nikdy ani nebude mechanismem pro eliminaci chyb a zajištění bezpečnosti, ve vysoce rizikovém prostředí, jakým je letectví. Chyba je výsledkem přirozených omezení lidské výkonnosti. CRM je však jedním z nástrojů, které mohou organizace použít ke snížení a řízení lidských chyb. Cílem tohoto článku je poukázat na složitost procesu rozhodování, a na množství vlivů, které jej ovlivňují. Klíčovým faktorem je správné složení týmu v kokpitu, obecně v celé společnosti. | cs |
dc.language | cs | cs |
dc.language.iso | en | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.relation.ispartofseries | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní | cs |
dc.relation.uri | http://dx.doi.org/10.22223/tr.2020-1/2059 | |
dc.rights | © Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | * |
dc.subject | CRM | cs |
dc.subject | decision making | cs |
dc.subject | behavioral markers | cs |
dc.subject | aviation | cs |
dc.subject | leadership | cs |
dc.title | Background of The Decision Making in Aviation | cs |
dc.type | article | cs |
dc.description.abstract-en | While there are people in operator positions in aviation (crews, air traffic controllers, engineers, managers) human errors will occur at times. The implementation of tools can reduce these errors. Tools can include, for example, a Safety Management System (SMS), Crew Resource Management (CRM), Threat and Error Management (TEM) and Behavioural Markers (BM). Part of the CRM tool is the Decision-Making process (DM). CRM is not and it will never be a mechanism for elimination errors and assure safety in a high-risk environment such as aviation. Error is a result of the natural limitations of human performance. CRM is one of the tools that organizations can use to lower and manage errors. The aim of this article is to point out the complexity of the decision-making process and the number of influences that affect it. The key factor is the right composition of the team in cockpit, generally in the whole company. | |
dc.description.placeofpublication | Ostrava | cs |
dc.identifier.doi | 10.22223/tr.2020-1/2059 | |
dc.rights.access | openAccess | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.type.status | Peer-reviewed | |