Show simple item record

dc.contributor.advisorSpáčil, Vojtěch
dc.contributor.authorSeifriedová, Katarína
dc.date.accessioned2021-02-05T10:33:25Z
dc.date.available2021-02-05T10:33:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/142774
dc.description.abstractDoktorská disertační práce je zaměřená na divadelní trh v České republice a zkoumá vliv referenčních skupin na tomto trhu. Odborná literatura definuje tři typy vlivů referenčních skupin. Konkrétně jde o informační vliv, utilitární vliv a vliv vyjadřující hodnotu. Cílem doktorské disertační práce je vytvořit typologii spotřebitelů na divadelním trhu vzhledem na vzpomínaný vliv referenčních skupin. Jednotlivé vlivy jsou v dotazníku vyjádřeny tvrzeními, s kterými respondenti výzkumu vyjadřují svůj souhlas pomocí Likertovy škály. Podcílem práce je identifikovat, jaké aktivity spotřebitelů jsou typické pro vytvořené typy spotřebitelů. Jednotlivé aktivity popisuje Model zapojení zákazníka. Dalším podcílem je zjistit, které referenční skupiny mají na divadelním trhu největší vliv na spotřebitele. Sběr dat se uskutečnil online dotazníkem. Podmínkou pro zařazení do výběrového souboru bylo, aby respondent navštívil divadlo alespoň jedenkrát za poslední dva roky. Výběrovou technikou byla technika vhodné příležitosti. Výběrový soubor celkově tvořilo stopadesátčtyři respondentů z České republiky. Získaná data byla vyvážena podle kvóty, kterou bylo pohlaví tak, aby odrážela aktuální poměr žen a mužů v České republice. Zkoumaná tvrzení byla redukována a shlukována do čtyř nových faktorů (sociální vliv, vliv blízkých, expertní vliv a mediální vliv), z kterých bylo následně vytvořeno šest shluků (ovlivněni sociálními médii, důvěřiví k častým návštěvníkům, ovlivněni nejbližšími osobami, ovlivněni odborníky v oboru a společenskou vrstvou, ovlivněni společenskou vrstvou, bez vlivu referenčních skupin). Pomocí statistických testů byl následně zkoumán vliv referenčních skupin. Shluky byly charakterizovány pomocí demografických proměnných jako pohlaví, věk, vzdělání a sociální status. U jednotlivých shluků bylo zkoumáno taktéž jejich chování. K tomu byl použit Model zapojení zákazníka (Customer Citizenship Behaviour). Dále byly použity otázky, za pomoci kterých byla zjišťována frekvence návštěvy divadla spotřebiteli, jaké referenční skupiny je nejvíce ovlivňují a k vyvolání jakých aktivit přispívá vliv referenčních skupin. V závěru byly shrnuty významné poznatky práce. Byly shrnuty výsledky chování spotřebitelů na divadelním trhu a také výsledky chování vytvořených shluků. Dále bylo zhodnoceno naplnění cílů a celkový přínos práce. Nakonec byl navržen další možný výzkum, který by se zaměřil na tuto problematiku.cs
dc.description.abstractThe doctoral thesis is focused on the theatrical market in the Czech Republic and examines the influence of the reference groups. The literature defines three types of influences of the reference groups. It specifically focuses on the information influence, the utilitarian influence and the influence expressing value. The aim of this doctoral thesis is to create a typology of consumers within the theatre market with regard to the influence of the reference groups. The individual influences are expressed in the questionnaire in which the respondents of the research express their consent with the statements using the Likert scale. Another aim of the thesis is to identify which consumer activities are typical for the individual types of consumers. The individual activities are described in the Customer Citizenship Behaviour model. Additional aim is to find out which reference groups have the greatest influence on consumers in the theatre market.Data collection was carried out using an online survey. The condition for inclusion in the sample was that the respondent visited the theatre at least once in the last two years. The sampling technique was a technique of opportunity sampling. The sample consisted of a total of 150 respondents from the Czech Republic. The obtained data were balanced according to the quota, which was gender, so as to reflect the current ratio of women and men in the Czech Republic. The researched claims were reduced and clustered into four new factors (social influence, influence of close persons, expert influence and media influence), from which six clusters were subsequently created (influenced by social media, trust in frequent visitors, influenced by closest persons, influenced by experts in the field and social class, influenced by the social class, without the influence of reference groups). The influence of reference groups was subsequently examined using statistical tests. Clusters were characterized using demographic variables such as gender, age, education, and social status. The individual clusters were also examined for their behaviour using The Customers Citizenship Behaviour model. Furthermore, questions were used to ask respondents about the frequency of visits to the theatre, which reference groups influence them the most and how does the influence of reference groups contributes to the additional activities. In the conclusion the significant findings of the doctoral thesis were summarized. There were summarized the results of consumer behaviour in the theatrical market as well as the results of the behaviour of the formed clusters. Then, the fulfillment of goals and the overall benefit of this doctoral thesis were evaluated. Finally, further possible research was proposed.en
dc.format115, [19] listů : ilustrace + 2 přílohy
dc.format.extent3123979 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosk
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectdivadelní trhcs
dc.subjectfaktorová analýzacs
dc.subjectmodel zapojení zákazníkůcs
dc.subjecttypologie spotřebitelůcs
dc.subjectreferenční skupinacs
dc.subjectshluková analýzacs
dc.subjectcluster analysisen
dc.subjectcustomer citizenship behaviouren
dc.subjectfactor analysisen
dc.subjecttheatrical marketen
dc.subjectreference groupen
dc.subjecttypology of consumersen
dc.titleTypológia spotrebiteľov na divadelnom trhu v Českej republike vzhľadom na vplyv referenčných skupínsk
dc.title.alternative„Typológia spotrebiteľov na divadelnom trhu v Českej republike vzhľadom na vplyv referenčných skupín“cs
dc.title.alternative"The typology of consumers on the theatrical market in the Czech Republic with the regard to the influence of reference groups"en
dc.typeDisertační prácecs
dc.identifier.signature202100047
dc.identifier.locationÚK/Sklad diplomových prací
dc.contributor.refereeFriedrich, Václav
dc.contributor.refereeKozák, Vratislav
dc.contributor.refereeNaščáková, Jana
dc.date.accepted2020-09-30
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department116 - Katedra marketingu a obchoducs
dc.thesis.degree-programEkonomika a managementcs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisREB0007_EKF_P0413D050001_2020
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record