Show simple item record

dc.contributor.advisorLošťák, Jiří
dc.contributor.authorŽatka, Jan
dc.date.accessioned2021-07-15T09:27:59Z
dc.date.available2021-07-15T09:27:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/143437
dc.description.abstractJako téma pro bakalářskou práci si autor vybral analýzu využití sociálních sítí pro gastronomické řetězce. Cílem práce bylo zjistit, jak franchisové podniky KFC a McDonald´s využívají sociální sítě, jak skrze nich komunikují a kdo z této dvojice využívá sociální sítě lépe. Také byly zjišťovány silné a slabé stránky těchto dvou podniků na Facebooku a Instagramu. Pro získání výsledků byly využity dvě výzkumné metody - pozorování a dotazování. Dotazování probíhalo online ve dvou etepách přes webové stránky vyplnto.cz. První etapa probíhala od 7.11.2020 do 7.12.2020, druhá etapa probíhala od 1.2.2021 do 8.2.2021. Zatímco u první etapy byl dotazník volně přístupný online pro každého, kdo navštívil web vyplnto.cz, u druhé etapy se respondenti k dotazníku dostali pouze skrze webový odkaz, který byl vložen do komentářů pod příspěvky KFC a McDonald´s na Instagramu a Facebooku. Pozorování probíhalo rovněž online. Data z dotazníkového šetření byla následně zpracována programy Microsoft Excel 2019 a IBM SPSS Statistics 27. Po zpracování dat bylo zjištěno, že Nejvyužívanějšími sociálními sítěmi jsou v tomto pořadí Facebook s 92,38 %, Youtube s 80,48 %, Instagram se 74,29 % a Twitter s 23,81 %. Nejpreferovanějšími sociálními sítěmi jsou v tomto pořadí Facebook, Instagram, Youtube a Twitter. 73,81 % respondentů není fanouškem ani KFC ani McDonald´s na Instagramu a 54,29% není jejich fanoušky ani na Facebooku. Většina, 90 %, respondentů nevyužívá možnost reklamace nákupu u McDonald´s a KFC skrze sociální sítě. Téměř 50 % dotázaných nevyhledává informace o firmě na Facebooku. Respondenti nejeví zájem o placené reklamy na sociálních sítích a nejsou příliš spokojeni s konverzací přes Facebook a Instagram. Celkově mají dobrý dojem z Facebookové stránky KFC a McDonald´s. Při pozorování byly sledované veličiny zaznamenávány do pozorovacího archu v programu Microsoft Excel 2019. Bylo vypozorováno, že KFC i McDonald´s nevyužívají možnosti přidávat různé druhy příspěvků na plno a chybí jim například příspěvky s anketou, hrou a zábavou. Oba podniky však poměrně dobře obstály v celkové aktivitě na Facebooku, odpovídaly na pozitivní či negativní komentáře a nejvíce reagovaly na případné reklamace v komentářích. Také vždy odpověděly na zaslanou zprávu. Oba podniky měly také dobře rozvržené dny, ve kterých přidávaly své příspěvky na Facebook. Příspěvky na sociální síti Instagram byly přidávány méně častěji a obsahovaly méně typů příspěvků. Proto je i zjištěna menší aktivita co se týče komentářů a odpovědí. Při porovnání podniků McDonald´s a KFC ze získaných dat z dotazníku bylo zjištěno, že respondenti ve všech dotazovaných oblastech upřednostnili McDonald´s před KFC. Co se týče pozorování chování na sociálních sítích, rovněž byl ve většině oblastech úspěšnější McDonald´s. KFC je však daleko aktivnější na Instagramu, konkrétně u příspěvků stories, které jsou pro instagramovou komunikaci velice důležité.cs
dc.description.abstractAs a topic for the bachelor's thesis, the author has chosen an use Analysis of Social Networks for Gastronomic Chains. The aim of the work was to find out how the franchise companies KFC and McDonald's use social networks, how they communicate through them and which of this pair uses social networks better. The strengths and weaknesses of the two companies on Facebook and Instagram were also identified. Two research methods were used to obtain the results - observation and questioning. The survey took place online in two stages via the website vypnto.cz. The first stage took place from 7.11.2020 to 7.12.2020, the second stage took place from 1.2.2021 to 8.2.2021. While in the first stage the questionnaire was freely available online for everyone who visited vypnto.cz, in the second stage the respondents only got to the questionnaire through a web link inserted in the comments under the contributions of KFC and McDonald's on Instagram and Facebook. The observations also took place online. Data from the questionnaire survey were then processed by Microsoft Excel 2019 and IBM SPSS Statistics 27. After processing the data, it was found that the most used social networks are Facebook with 92.38%, Youtube with 80.48%, Instagram with 74.29. % and Twitter with 23.81%. The most preferred social networks are Facebook, Instagram, Youtube and Twitter. 73.81% of respondents are not fans of either KFC or McDonald's on Instagram and 54.29% are not fans of them on Facebook either. The majority, 90%, of respondents do not use the option to complain about purchases from McDonald's and KFC through social networks. Almost 50% of respondents do not search for information about the company on Facebook. Respondents are not interested in paid ads on social networks and are not very happy with the conversation via Facebook and Instagram. Overall, they have a good impression of the KFC and McDonald's Facebook pages. During the observation, the observed quantities were recorded in the observation sheet in Microsoft Excel 2019. It was observed that KFC and McDonald's do not use the possibility to add various types of contributions in full and they miss contributions with survey, game and entertainment. However, both companies performed relatively well in the overall activity on Facebook, they answered to positive or negative comments and reacted the most to any complaints in the comments. They also always responded to the message sent. Both companies also had well-scheduled days on which to post their Facebook posts. Posts on the Instagram social network were added less often and contained fewer types of posts. Therefore, less activity is found in terms of comments and answers. When comparing McDonald's and KFC from the questionnaire data, it was found that respondents in all areas surveyed preferred McDonald's over KFC. McDonald's was also more successful in most areas of social media behavior. However, KFC is far more active on Instagram, specifically in the stories stories, which are very important for Instagram communication.en
dc.format.extent1991939 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectFranchising, KFC, McDonald´s, marketing, Facebook, Instagram, sociální sítě, analýza, porovnání, respondentics
dc.subjectFranchising, KFC, McDonald's, marketing, Facebook, Instagram, social networks, analysis, comparison, respondentsen
dc.titleAnalýza využití sociálních sítí pro gastronomické řetězcecs
dc.title.alternativeUse Analysis of Social Networks for Gastronomic Chainsen
dc.typeBakalářská prácecs
dc.contributor.refereeJurášková, Hana
dc.date.accepted2021-06-02
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department116 - Katedra marketingu a obchoducs
dc.thesis.degree-programEkonomika a managementcs
dc.thesis.degree-branchMarketing a obchodcs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisZAT0081_EKF_B6208_6208R062_2021
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record