Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZmeškal, Zdeněk
dc.contributor.authorWu, Xiaojuan
dc.date.accessioned2022-12-19T12:04:54Z
dc.date.available2022-12-19T12:04:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/149020
dc.description.abstractThe causal relationship between corporate financial performance (profitability) and corporate social responsibility (CSR) has been a hot topic. Given that there is no conclusive answer, some scholars suggest exploring this relationship in a different context. Existing literature has focused on studying the impact of CSR on profitability in the context of various mediators or moderators, with little attention paid to the reverse effect, namely, the effect of profitability on CSR under various moderators. The objective of the doctoral thesis is to study and verify whether the profitability of different types of companies, companies at different life cycle stages, and companies with different levels of internal control have a comparable impact on CSR engagement. Take Chinese home appliance listed companies from 2018 to 2020 as the research sample. A specific multi-attribute AHP (analytic hierarchy process) model is applied to determine the CSR engagement for Chinese home appliance listed companies’ conditions. The interactive regression model is used to analyse the impact of the selected moderators on the relationship between profitability and CSR engagement. First of all, the specific multi-attribute analytic hierarchy process model is proposed and validated as a suitable tool for evaluating the CSR engagement of Chinese home appliance listed companies. Secondly, the overall relationship between profitability and CSR engagement is tested through the multiple regression model without moderators, and the results suggest that profitability is not related to CSR engagement of Chinese home appliance listed companies. Thirdly, the influence of the moderators on this relationship is verified. The first interactive regression model is designed to explore the moderating effect of company type on the relationship between profitability and CSR engagement. The results show that, like non-family companies, the profitability of family companies has no significant impact on CSR engagement. In addition, we unexpectedly find that family companies are less involved in CSR than non-family companies in the investigated Chinese sector. Then, the second interactive regression model is used to investigate the moderating effect of the corporate life cycle stage on the relationship between profitability and CSR engagement. The results indicate that for mature companies, profitability has a significant positive impact on CSR engagement, while for non-mature companies, profitability has a significant negative impact on CSR engagement. Moreover, we notice that the average CSR engagement of Chinese home appliance listed companies decreases from the introduction stage to the mature stage and increases slightly from the mature stage to the decline stage. Next, the third interactive regression model is employed to explore the moderating effect of internal control on the relationship between profitability and CSR engagement. The results imply that a higher level of internal control prompts the effect of profitability on CSR engagement, and directly helps Chinese home appliance listed companies to engage in more CSR. Therefore, the doctoral thesis results provide more convincing evidence that when studying the impact of profitability on CSR engagement, it is essential to distinguish between different contexts, such as company types, corporate life cycle stage, and level of internal control. In comparison, the generalised findings are simplified and not validen
dc.description.abstractPříčinný vztah mezi finanční výkonností podniku (ziskovostí) a společenskou odpovědností podniků (CSR) je žhavým tématem. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádná přesvědčivá odpověď, někteří vědci navrhují prozkoumat tento vztah v různém kontextu. Stávající literatura se zaměřila na studium vlivu CSR na ziskovost v kontextu různých zprostředkovatelů nebo moderátorů, malá pozornost je věnována opačnému efektu, konkrétně vlivu ziskovosti na CSR s různými moderačními efekty. Cílem disertační práce je prozkoumat a ověřit, zda ziskovost různých typů společností, společností v různých fázích životního cyklu a společností s různou úrovní vnitřní kontroly má srovnatelný vliv na úroveň CSR. Zkoumaný datový soubor zahrnuje čínské kotované společnosti sektoru bílého zboží za roky 2018 až 2020. Specifický vícekriteriální model AHP (proces analytické hierarchie) je aplikován ke stanovení indexu CSR pro čínské kotované společnosti sektoru bílého zboží . Interaktivní regresní model se používá k analýze vlivu vybraných moderčních faktorů na vztah mezi ziskovostí a úrovní CSR. Nejprve je navržen a ověřen specifický multikriteriální model AHP jako vhodný nástroj pro hodnocení pro čínské kotované společnosti sektoru bílého zboží . Za druhé, celkový vztah mezi ziskovostí a angažovaností CSR je testován pomocí modelu vícenásobné regrese bez moderátorů a výsledky ukazují, že ziskovost nepůsobí na CSR vybraných podniků. Za třetí je ověřen vliv moderátorů na tento vztah. První interaktivní regresní model je navržen tak, aby byl zkoumán vliv typu společnosti na vztah mezi ziskovostí a CSR. Výsledky ukazují, že typ rodinné firmy nemá vliv na CSR. Navíc se nečekaně ukázalo, že rodinné firmy se CSR zabývají méně než nerodinné firmy u daného vzorku firem. Poté je použit druhý interaktivní regresní model ke zkoumání účinku fáze životního cyklu podniku na vztah mezi ziskovostí a CSR. Výsledky ukazují, že u společností ve fázi maturity má ziskovost významný pozitivní dopad na CSR, zatímco u ostatních fází vývoje podniků má ziskovost významný negativní dopad na CSR. Navíc je zřejmé, že průměrná CSR čínských společností klesá od úvodní fáze do fáze zralosti a mírně se zvyšuje od fáze zralosti do fáze poklesu. Dále byl aplikován třetí interaktivní regresní model ke zkoumání účinku vnitřní kontroly na vztah mezi ziskovostí a CSR. Výsledky ukazují, že vyšší úroveň vnitřní kontroly zesiluje vliv ziskovosti na CSR. Výsledky doktorské práce proto poskytují přesvědčivější důkazy o tom, že při studiu vlivu ziskovosti na CSR je nezbytné rozlišovat mezi různými kontexty, jako jsou například typy společností, fáze životního cyklu společnosti a úroveň vnitřní kontroly. Ve srovnání s tím jsou zobecněná zjištění bez analýzy těchto vlivů příliš zjednodušená a obecná.cs
dc.format77, [16] listů : ilustrace + 2 samostatné přílohy
dc.format.extent3824183 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectCSRen
dc.subjectprofitabilityen
dc.subjectcompany typeen
dc.subjectcorporate life cycleen
dc.subjectinternal controlen
dc.subjectmoderating effecten
dc.subjectCSRcs
dc.subjectziskovostcs
dc.subjecttyp společnostics
dc.subjectživotní cyklus podnikucs
dc.subjectvnitřní kontrolacs
dc.subjectmoderační efektcs
dc.titleThe Impact of Selected Moderators on the Relationship between CSR and Profitabilityen
dc.title.alternativeVliv vybraných moderátorů na vztah mezi CSR a finanční výkonností firemcs
dc.typeDisertační prácecs
dc.identifier.signature202200066
dc.identifier.locationÚK/Sklad diplomových prací
dc.contributor.refereeHessel, Franz
dc.contributor.refereeJenčová, Sylvia
dc.contributor.refereeKlimsza, Lucjan
dc.date.accepted2022-11-04
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department152 - Katedra podnikohospodářskács
dc.thesis.degree-programEkonomika a managementcs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisWUX0008_EKF_P0413D050002_2022
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam