dc.contributor.advisor | Johnson Filipová, Lenka | |
dc.contributor.author | Matějek, Zbyněk | |
dc.date.accessioned | 2024-06-27T17:22:45Z | |
dc.date.available | 2024-06-27T17:22:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/153225 | |
dc.description.abstract | Vzdělání bylo bráno jako důležitý prvek ve vývoji společnosti už od doby existence ekonomie jako vědní disciplíny. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou vyšší výdaje na vzdělání spojeny s vyšším lidským kapitálem. K tomu jsou využívány metody deskriptivní a korelační analýzy. Výše lidského kapitálu je porovnávaná mezi Českem a dalšími vybranými zeměmi Evropské unie, a to Německem, Polskem a Slovenskem. První kapitola je zaměřena na teorie lidského kapitálu a na studie, které se zabývaly vlivem vládních vzdělanostních výdajů na lidský kapitál. V této kapitole je také rozebrán mikroekonomický a makroekonomický pohled na lidský kapitál. Druhá kapitola je věnována metodám měření lidského kapitálu. V první části poslední kapitoly je provedena deskriptivní analýza vybraných ukazatelů lidského kapitálu. Druhá část je zaměřena na výpočty korelačních koeficientů mezi vládními výdaji na vzdělání a vybranými ukazateli lidského kapitálu. | cs |
dc.description.abstract | Education is considered as an important element in the development of society since the existence of economics as a discipline. The aim of bachelor thesis is to investigate whether higher government spending on education is associated with higher human capital. For this purpose, descriptive and correlation analysis methods are used. The level of human capital is compared between the Czech Republic and other selected countries of the European Union such as Germany, Poland and Slovakia. The first chapter focuses on theories of human capital and on studies that have examined the impact of government education spending on human capital. This chapter also discusses microeconomic and macroeconomic perspectives on human capital. The second chapter is devoted to methods of measuring human capital. In the first part of the last chapter, a descriptive analysis of selected human capital indicators is conducted. The second part focuses on the calculation of correlation coefficients between government expenditure on education and selected human capital indicators. | en |
dc.format.extent | 786248 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | lidský kapitál | cs |
dc.subject | vzdělávání | cs |
dc.subject | vládní výdaje na vzdělání | cs |
dc.subject | ekonomický růst | cs |
dc.subject | Česká republika | cs |
dc.subject | human capital | en |
dc.subject | education | en |
dc.subject | government spending on education | en |
dc.subject | economic growth, Czech Republic | en |
dc.title | Vládní výdaje na školství a vzdělanost obyvatel v ČR | cs |
dc.title.alternative | Government Expenditures on Education and the Educational Level of the Population in Czech Republic | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Vydrželová, Pavlína | |
dc.date.accepted | 2024-06-07 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakulta | cs |
dc.description.department | 114 - Katedra ekonomie | cs |
dc.thesis.degree-program | Aplikovaná ekonomie | cs |
dc.thesis.degree-branch | Ekonomický rozvoj | cs |
dc.description.result | velmi dobře | cs |
dc.identifier.sender | S2751 | |
dc.identifier.thesis | MAT0469_EKF_B0311A050004_S02_2024 | |
dc.rights.access | openAccess | |