Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorSpáčil, Vojtěch
dc.contributor.authorMatějíček, Jakub
dc.date.accessioned2025-06-23T11:47:36Z
dc.date.available2025-06-23T11:47:36Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/156281
dc.description.abstractDiplomová práce si klade za cíl identifikovat bariéry a motivátory přijetí elektromobilů mezi českými spotřebiteli v kontextu rostoucího tlaku na snižování emisí. Na základě kvantitativního dotazníkového šetření (CAWI; N = 337) a shlukové analýzy byly vymezeny dva segmenty: „skeptici“ a „ekofanoušci“. Ekofanoušky k adopci vedou především environmentální přínosy a nižší provozní náklady, zatímco skeptiky odrazují vysoká pořizovací cena, obavy z dojezdu a nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Kombinace Teorie plánovaného chování, Modelu aktivace norem a akční teorie vysvětluje, jak postoje, osobní normy a vnímaná kontrola formují záměr pořídit elektromobil. Respondenti nejčastěji zmiňovali velikost nabíjecí sítě, cenu vozu a dostupnost státních pobídek. Studie doporučuje posílit finanční incentivy, urychlit rozvoj infrastruktury a cíleně komunikovat praktické i ekologické výhody elektromobility s ohledem na potřeby obou segmentů.cs
dc.description.abstractThis thesis aims to identify the barriers and motivators influencing the adoption of electric vehicles (EVs) among Czech consumers against mounting pressure to reduce greenhouse-gas emissions. A quantitative online survey (CAWI; N = 337) combined with cluster analysis revealed two distinct segments: “skeptics” and “eco-enthusiasts.” Whereas eco-enthusiasts are driven mainly by environmental benefits and lower operating costs, skeptics are deterred by the high purchase price, range anxiety, and the limited charging infrastructure. Drawing on the Theory of Planned Behavior, the Norm Activation Model, and action theory, the study explains how attitudes, personal norms, and perceived behavioral control shape the intention to purchase an EV. Respondents most frequently mentioned the density of the charging network, vehicle price, and the availability of government incentives as decisive factors. The study recommends strengthening financial incentives, accelerating the expansion of charging infrastructure, and tailoring communication to highlight both practical and environmental advantages of electromobility in line with the needs of each segment.en
dc.format.extent1327141 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectelektromobilitacs
dc.subjectčeský spotřebitelcs
dc.subjectbariéry a motivátorycs
dc.subjectshluková analýzacs
dc.subjectTeorie plánovaného chovánícs
dc.subjectModel aktivace noremcs
dc.subjectakční teoriecs
dc.subjectnabíjecí infrastrukturacs
dc.subjectfinanční incentivycs
dc.subjectenvironmentální udržitelnostcs
dc.subjectelectromobilityen
dc.subjectCzech consumersen
dc.subjectbarriers and motivatorsen
dc.subjectcluster analysisen
dc.subjectTheory of Planned Behavioren
dc.subjectNorm Activation Modelen
dc.subjectaction theoryen
dc.subjectcharging infrastructureen
dc.subjectfinancial incentivesen
dc.subjectenvironmental sustainabilityen
dc.titleAnalýza bariér a motivátorů přijetí elektromobilůcs
dc.title.alternativeAnalysis of Barriers and Motivators for Electric Vehicle Adoptionen
dc.typeDiplomová prácecs
dc.contributor.refereeŠenkýřová, Anežka
dc.date.accepted2025-05-27
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-levelMagisterský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department116 - Katedra marketingu a obchoducs
dc.thesis.degree-programMarketing a obchodcs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisMAT0452_EKF_N0414A050001_2025
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam