Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMelecký, Lukáš
dc.contributor.authorPírková, Johana
dc.date.accessioned2025-06-23T11:47:44Z
dc.date.available2025-06-23T11:47:44Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/156337
dc.description.abstractZvyšující se důraz na výkonnost a odpovědnost veřejného sektoru podněcuje zájem o analýzu efektivity investic do vzdělávací oblasti. V prostředí omezených veřejných rozpočtů zároveň roste potřeba posuzovat, zda finanční podpora ve vzdělávání skutečně přináší očekávané výsledky. Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení efektivity využití finančních prostředků z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání v oblasti základního školství v České republice v programovém období 2014–2020. Cílem práce je zhodnotit efektivitu čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a ověřit, zda se efektivita transformace vstupů na výstupy v rámci realizovaných projektů zvyšuje s délkou implementace programu. Práce k tomu využívá neparametrickou metodu analýzy obalu dat, konkrétně výstupově orientovaný BCC model a Malmquistův index pro sledování vývoje efektivity v čase. V aplikační části jsou analyzovány tři modely reprezentující tři časové vlny výzev vyhlášených v rámci OP VVV. Výsledky ukazují, že mezi jednotlivými projektovými vzorky dochází k určitému posunu v efektivitě, přičemž třetí vlna vykazuje nejvyšší průměrnou efektivitu. Zjištění potvrzují předpoklad, že s rostoucí zkušeností příjemců se zvyšuje schopnost transformovat vstupy na žádoucí výstupy. Na základě provedených analýz je stanovená hypotéza přijata. Práce se soustředí na zjištění samotné míry efektivity a posouzení, zda jsou neparametrické metody vhodným nástrojem pro tento typ evaluace.cs
dc.description.abstractAn increasing focus on performance and accountability in the public sector drives greater attention to evaluating the efficiency of investments in the education sector. At the same time, in an environment of limited public budgets, there is a need to assess whether financial support for education is delivering the expected results. The aim of the bachelor thesis is to evaluate the efficiency of the use of financial resources from the Operational Programme Research, Development and Education in the field of primary education in the Czech Republic in the 2014–2020 period. The goal of the thesis is to evaluate the efficiency of the use of funds from the European Union and to verify whether the efficiency of transforming inputs into outputs in the implemented projects increases with the length of the programme implementation. To do so, the thesis uses a non-parametric method of data envelopment analysis, more specifically the output-oriented BCC model and the Malmquist index to track the changes in efficiency over time. In the application part, three models representing three waves of calls announced within the OP RDE are analysed. The results show that there is some shift in efficiency between the project samples, with the third wave showing the highest overall average efficiency. The findings support the assumption that the ability to transform inputs into desired outputs increases with increasing beneficiary experience. Based on the analyses conducted, the stated hypothesis is accepted. The thesis focuses on determining the efficiency measure itself and assessing whether non-parametric methods are a suitable tool for this type of evaluation.en
dc.format.extent1893126 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectDEAcs
dc.subjectefektivitacs
dc.subjectevaluacecs
dc.subjectOP VVVcs
dc.subjectzákladní školstvícs
dc.subjectDEAen
dc.subjectefficiencyen
dc.subjectevaluationen
dc.subjectOP RDEen
dc.subjectprimary educationen
dc.titleEvaluace a efektivita využití finančních prostředků z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání v oblasti základního školstvícs
dc.title.alternativeEvaluation and Efficiency of the Use of Financial Resources from the Operational Programme Research, Development and Education in the Field of Primary Educationen
dc.typeBakalářská prácecs
dc.contributor.refereeVaňková, Ivana
dc.date.accepted2025-06-05
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department115 - Katedra managementucs
dc.thesis.degree-programAplikovaná ekonomiecs
dc.thesis.degree-branchMezinárodní ekonomické vztahycs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisPIR0035_EKF_B0311A050004_S01_2025
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam