dc.contributor.advisor | Zapletal, František | |
dc.contributor.author | Pistovčák, Patrik | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:47:55Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:47:55Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/156417 | |
dc.description.abstract | Současná diverzifikace automobilových pohonů představuje pro spotřebitele komplexní rozhodovací problém. Cílem této bakalářské práce je porovnat vhodnost elektrického (BEV Peugeot e-308 SW), plug-in hybridního (PHEV 308 SW Hybrid) a dieselového (ICE 308 SW Diesel) pohonu pomocí vícekriteriální metody AHP pro podporu rozhodování kupujících napříč třemi uživatelskými scénáři: byt, rodinný dům a rodinný dům s fotovoltaikou (FVE). Hodnocení proběhlo na základě kritérií Cena, náklady na kilometr, Provozní náklady, Emise CO2 a Dynamika, s vahami specifickými pro každý scénář. Výsledky ukázaly silnou závislost optimální volby na scénáři: ICE byl optimální pro byt (důraz na cenu/provozní náklady), BEV pro rodinný dům (důraz na náklady na kilometr, dynamiku) a BEV drtivě zvítězil u rodinného domu s FVE (důraz na CO2 a náklady na kilometr díky solární energii). Metoda AHP se potvrdila jako vhodný nástroj pro strukturovaný výběr vozu, zdůrazňující potřebu individuálního posouzení. | cs |
dc.description.abstract | The current diversification of automotive powertrains presents a complex decision-making problem for consumers. This bachelor thesis aims to compare the suitability of electric (BEV Peugeot e-308 SW), plug-in hybrid (PHEV 308 SW Hybrid), and diesel (ICE 308 SW Diesel) vehicles using the AHP multi-criteria method to support buyer decisions across three user scenarios: apartment living, a family house, and a family house with photovoltaics. Key criteria included Price, Cost/km, Operating Costs, CO2 Emissions, and Dynamics, with scenario-specific weights. Results demonstrated a strong scenario-dependency: ICE was optimal for the apartment (price/operating cost focus), BEV for the family house (cost/km, dynamics focus), and BEV overwhelmingly for the family house with PV (CO2/cost/km focus due to solar energy). The AHP method proved a suitable tool for structured car selection, emphasizing the need for individualized assessment. | en |
dc.format.extent | 864278 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | bakalářská práce | cs |
dc.subject | vícekriteriální rozhodování | cs |
dc.subject | AHP | cs |
dc.subject | výběr automobilu | cs |
dc.subject | pohon automobilu | cs |
dc.subject | elektromobil | cs |
dc.subject | BEV | cs |
dc.subject | plug-in hybrid | cs |
dc.subject | PHEV | cs |
dc.subject | diesel | cs |
dc.subject | ICE | cs |
dc.subject | uživatelské scénáře | cs |
dc.subject | váhy kritérií | cs |
dc.subject | podpora rozhodování | cs |
dc.subject | bachelor thesis | en |
dc.subject | multi-criteria decision making | en |
dc.subject | MCDM | en |
dc.subject | AHP | en |
dc.subject | Analytic Hierarchy Process | en |
dc.subject | car selection | en |
dc.subject | car powertrain | en |
dc.subject | electric vehicle | en |
dc.subject | BEV | en |
dc.subject | plug-in hybrid | en |
dc.subject | PHEV | en |
dc.subject | diesel | en |
dc.subject | ICE | en |
dc.subject | Internal Combustion Engine | en |
dc.subject | user scenarios | en |
dc.subject | criteria weights | en |
dc.subject | decision support | en |
dc.title | Ekonomicko-environmentální analýza typů pohonu aut | cs |
dc.title.alternative | Economic-environmental Analysis of Car Propulsion Types | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Němec, Radek | |
dc.date.accepted | 2025-06-02 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakulta | cs |
dc.description.department | 157 - Katedra systémového inženýrství a informatiky | cs |
dc.thesis.degree-program | Informatika v ekonomice | cs |
dc.description.result | velmi dobře | cs |
dc.identifier.sender | S2751 | |
dc.identifier.thesis | PIS0119_EKF_B0311A050015_2025 | |
dc.rights.access | openAccess | |