Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZapletal, František
dc.contributor.authorPistovčák, Patrik
dc.date.accessioned2025-06-23T11:47:55Z
dc.date.available2025-06-23T11:47:55Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/156417
dc.description.abstractSoučasná diverzifikace automobilových pohonů představuje pro spotřebitele komplexní rozhodovací problém. Cílem této bakalářské práce je porovnat vhodnost elektrického (BEV Peugeot e-308 SW), plug-in hybridního (PHEV 308 SW Hybrid) a dieselového (ICE 308 SW Diesel) pohonu pomocí vícekriteriální metody AHP pro podporu rozhodování kupujících napříč třemi uživatelskými scénáři: byt, rodinný dům a rodinný dům s fotovoltaikou (FVE). Hodnocení proběhlo na základě kritérií Cena, náklady na kilometr, Provozní náklady, Emise CO2 a Dynamika, s vahami specifickými pro každý scénář. Výsledky ukázaly silnou závislost optimální volby na scénáři: ICE byl optimální pro byt (důraz na cenu/provozní náklady), BEV pro rodinný dům (důraz na náklady na kilometr, dynamiku) a BEV drtivě zvítězil u rodinného domu s FVE (důraz na CO2 a náklady na kilometr díky solární energii). Metoda AHP se potvrdila jako vhodný nástroj pro strukturovaný výběr vozu, zdůrazňující potřebu individuálního posouzení.cs
dc.description.abstractThe current diversification of automotive powertrains presents a complex decision-making problem for consumers. This bachelor thesis aims to compare the suitability of electric (BEV Peugeot e-308 SW), plug-in hybrid (PHEV 308 SW Hybrid), and diesel (ICE 308 SW Diesel) vehicles using the AHP multi-criteria method to support buyer decisions across three user scenarios: apartment living, a family house, and a family house with photovoltaics. Key criteria included Price, Cost/km, Operating Costs, CO2 Emissions, and Dynamics, with scenario-specific weights. Results demonstrated a strong scenario-dependency: ICE was optimal for the apartment (price/operating cost focus), BEV for the family house (cost/km, dynamics focus), and BEV overwhelmingly for the family house with PV (CO2/cost/km focus due to solar energy). The AHP method proved a suitable tool for structured car selection, emphasizing the need for individualized assessment.en
dc.format.extent864278 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectbakalářská prácecs
dc.subjectvícekriteriální rozhodovánícs
dc.subjectAHPcs
dc.subjectvýběr automobilucs
dc.subjectpohon automobilucs
dc.subjectelektromobilcs
dc.subjectBEVcs
dc.subjectplug-in hybridcs
dc.subjectPHEVcs
dc.subjectdieselcs
dc.subjectICEcs
dc.subjectuživatelské scénářecs
dc.subjectváhy kritériícs
dc.subjectpodpora rozhodovánícs
dc.subjectbachelor thesisen
dc.subjectmulti-criteria decision makingen
dc.subjectMCDMen
dc.subjectAHPen
dc.subjectAnalytic Hierarchy Processen
dc.subjectcar selectionen
dc.subjectcar powertrainen
dc.subjectelectric vehicleen
dc.subjectBEVen
dc.subjectplug-in hybriden
dc.subjectPHEVen
dc.subjectdieselen
dc.subjectICEen
dc.subjectInternal Combustion Engineen
dc.subjectuser scenariosen
dc.subjectcriteria weightsen
dc.subjectdecision supporten
dc.titleEkonomicko-environmentální analýza typů pohonu autcs
dc.title.alternativeEconomic-environmental Analysis of Car Propulsion Typesen
dc.typeBakalářská prácecs
dc.contributor.refereeNěmec, Radek
dc.date.accepted2025-06-02
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department157 - Katedra systémového inženýrství a informatikycs
dc.thesis.degree-programInformatika v ekonomicecs
dc.description.resultvelmi dobřecs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisPIS0119_EKF_B0311A050015_2025
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam