Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorChytilová, Lucie
dc.contributor.authorSkupníková, Lucie
dc.date.accessioned2025-06-23T11:47:56Z
dc.date.available2025-06-23T11:47:56Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/156420
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá měřením efektivnosti vybraných maloobchodních společností působících na českém trhu pomocí neparametrické metody Data Envelopment Analysis (DEA). Konkrétně je využit vstupově orientovaný CCR model, jehož cílem je posoudit, jak efektivně jednotlivé podniky využívají své vstupy k dosažení požadovaných výstupů. Analýza byla provedena na deseti vybraných obchodních řetězcích: Albert, Billa, Globus, Kaufland, Lidl, Penny, Tesco, Coop, Hruška a Žabka. Jako vstupní proměnné byly zvoleny mzdové náklady, nákladové úroky a ostatní provozní náklady a služby, zatímco mezi výstupy byly zařazeny obrat, zisk a tržby, vše na základě údajů z účetních závěrek za rok 2022. Výsledky ukazují, že pět společností dosahuje plné efektivnosti, zatímco zbylých pět vykazuje prostor pro zlepšení. U neefektivních jednotek, mezi které patří například Albert, Billa či Globus, byla identifikována konkrétní slabá místa s největším potenciálem pro úspory. Na základě těchto zjištění byla navržena cílená doporučení, jejichž realizace by měla těmto firmám pomoci přiblížit se úrovni efektivnosti, jaké dosahují vzorové společnosti jako Lidl či Penny.cs
dc.description.abstractThe bachelor's thesis focuses on measuring the efficiency of selected retail companies operating in the Czech market using the non-parametric method of Data Envelopment Analysis (DEA). Specifically, the input-oriented CCR model is employed to assess how effectively individual businesses utilize their inputs to achieve the desired outputs. The analysis was conducted on ten selected retail chains: Albert, Billa, Globus, Kaufland, Lidl, Penny, Tesco, Coop, Hruška, and Žabka. Input variables chosen include labor costs, cost of interest, and other operating costs and services, while outputs include turnover, profit, and sales, based on financial statements for the year 2022. The results show that five companies achieve full efficiency, while the remaining five demonstrate room for improvement. For inefficient units, such as Albert, Billa, and Globus, specific weaknesses with the greatest potential for savings were identified. Based on these findings, targeted recommendations were proposed, the implementation of which should help these companies approach the efficiency levels achieved by benchmark companies such as Lidl and Penny.en
dc.format.extent1089319 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectCCR modelcs
dc.subjectDEAcs
dc.subjectefektivnostcs
dc.subjectúčetní závěrkycs
dc.subjectvstupycs
dc.subjectvýstupycs
dc.subjectCCR modelen
dc.subjectDEAen
dc.subjectefficiencyen
dc.subjectfinancial statementsen
dc.subjectinputsen
dc.subjectoutputsen
dc.titleDEA modely a jejich využití při měření efektivnosti společnostícs
dc.title.alternativeDEA Models and their Use in Measuring the Efficiency of Companiesen
dc.typeBakalářská prácecs
dc.contributor.refereeBazsová, Blanka
dc.date.accepted2025-06-02
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department157 - Katedra systémového inženýrství a informatikycs
dc.thesis.degree-programInformatika v ekonomicecs
dc.description.resultvelmi dobřecs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisSKU0117_EKF_B0311A050015_2025
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam