dc.contributor.author | Ferfecki, Petr | |
dc.contributor.author | Poruba, Zdeněk | |
dc.date.accessioned | 2010-10-15T06:26:32Z | |
dc.date.available | 2010-10-15T06:26:32Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní. 2009, roč. 55, č. 1, s. 65-72 : il. | en |
dc.identifier.issn | 1210-0471 | en |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/83211 | |
dc.description.abstract | The active magnetic bearings (AMBs) are consist of quite complicated and expensive
electromechanical parts and due to this fact they are protected by the auxiliary bearings. If the rotor
system design is made so that the clearance between the disc and the stationary part is smaller than
between the auxiliary bearing and the shaft journal the contact between those two parts can occur due
to the overloading of the rotor system. The influence of radial AMBs and of the impacts in rotor
system is usually investigated separately. Eventually, the shaft is modelled as rigid or elastic but
massless body. Due to this it is necessary to develop a procedure which makes possible to analyze
their mutual behaviour on the rotor system discretized by the finite element method. The proposed
procedure is verified on the test rotor system and the influence of Rayleigh coefficient of external
damping and of vibration character during the impacts occurring between the disc and the stationary
part is investigated by means of numerical simulations. | |
dc.format.extent | 232845 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | en |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | en |
dc.relation.ispartofseries | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada strojní | en |
dc.relation.uri | http://transactions.fs.vsb.cz/2009-1/1649Ferfecki.pdf | |
dc.rights | © Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | |
dc.title | Algorithm for investigation of impacts of rotors systems supported by radial active magnetic bearings | en |
dc.title.alternative | Algoritmus pro zkoumání rázů v rotorových soustavách uložených v radiálních aktivních magnetických ložiskách | en |
dc.type | article | en |
dc.description.abstract-en | Radiální aktivní magnetická ložiska se skládají ze složitých a drahých elektromechanických
částí a proto jsou chráněna pomocnými ložisky před mechanickým poškozením. Jestliže je
konstrukční návrh rotorové soustavy proveden tak, že mezera mezi diskem a stacionární části je
menší než mezi pomocným ložiskem a stacionární části, může během přetížení rotorové soustavy
dojít ke kontaktu mezi těmito částmi. Obvykle je vliv radiálních aktivních magnetických ložisek a
rázů v rotorových soustavách zkoumán odděleně. Případně je hřídel modelován jako tuhé nebo
pružné, ale nehmotné těleso. Proto je důležité vyvinout proceduru, která umožňuje analyzovat jejich vzájemné působení na rotor diskretizovaný metodou konečných prvků. Navrhnutá procedura je
ověřena na testovací rotorové soustavě a numerickými simulacemi je zkoumán vliv Rayleigho
koeficientu vnějšího tlumení na charakter kmitání během rázů nastávající mezi diskem a stacionární
části. | |
dc.rights.access | openAccess | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.type.status | Peer-reviewed | |