dc.contributor.advisor | Vrabková, Iveta | cs |
dc.contributor.author | Štefková, Věra | cs |
dc.date.accessioned | 2011-10-19T07:08:06Z | |
dc.date.available | 2011-10-19T07:08:06Z | |
dc.date.issued | 2011 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/89199 | |
dc.description | Import 19/10/2011 | cs |
dc.description.abstract | Potřeba rozdělit ovládaná území na menší správní jednotky se projevovala již od druhé poloviny 19. století. Místní obyvatelstvo prosazovalo právo na samosprávu. Postupně byla samospráva zaváděna na území obcí. Byla také snaha zřídit samosprávné vyšší územně samosprávné celky.
Vyšší územní samosprávné celky se nepodařilo ustavit ani po vzniku samostatné České republiky, v době protektorátu, ani po roce 1947, kdy byla potlačena také samosprávná funkce obcí.
Samospráva na území obcí byla velmi rychle obnovena po roce 1989 a obcím byl navrácen majetek. V roce 1997 byl přijat ústavní zákon o vytvoření vyšších územně samosprávných celků, krajů. Kraje začaly fungovat v roce 2000. Kraje historicky majetek nevlastnily, byl jim převeden z majetku, který do té doby spravoval stát. Kraje spravují majetek samostatně. Prioritně využívají majetek k zabezpečování veřejných statků. Pro tuto činnost potřebují kraje vlastní příjmy. Nakládat s majetkem musí kraje v souladu s platnou legislativou.
Kraje v dnešní podobě mají málo shodných charakteristik. Finanční hodnota majetku sledovaných krajů za období let 2001 – 2009 podstatně vzrostla ve všech kategoriích majetku. Zároveň v roce 2009 vzrostla celková zadluženost krajů, měnila se také struktura dlouhodobého majetku.
Informovanost veřejnosti o způsobu a výsledcích správy majetku kraji není dobrá. Je navrhováno stanovit krajům povinnost zveřejňovat věcnou formu informaci o hospodaření s majetkem. | cs |
dc.description.abstract | There has been the need to divide controlled land into smaller self-governed units already since second half of 19th century. Local population forced their right for self-government. Continually the autonomies were started on villages land. Also there was an effort to set up higher self-governed units.
Foundation of such happened neither after formation of the 1st independent Czech Republic, nor during the protectorate and nor after 1947, when also the autonomy of villages was suppressed.
The self-government on villages territories was quickly restored after year 1989 and property was returned to them. In 1997 the constitutional law was passed and higher self-governed units – regions began to exist in the year of 2000. The regions historically did not own any property, it was transferred to them from assets under control of the state. Regions are self managing the property with priority to secure public goods. For such activity they need to have revenues and follow valid legislation.
The regions as they exist today have only little identical parameters. Financial value of monitored regions increased significantly during years 2001-2009 in all categories. Simultaneously in the year of 2009 the whole indebtedness of regions increased and the structure of their property changed.
The public awareness about regions property management and their results is not good. It is now proposed to specify an obligation for regions to public material form of information about their property management. | en |
dc.format.extent | 2418819 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | samospráva | cs |
dc.subject | kraj | cs |
dc.subject | majetek | cs |
dc.subject | hospodaření | cs |
dc.subject | rozpočet | cs |
dc.subject | nakládání | cs |
dc.subject | municipality | en |
dc.subject | region | en |
dc.subject | property | en |
dc.subject | economy management | en |
dc.subject | budget | en |
dc.subject | handling | en |
dc.title | Správa majetku v podmínkách krajů | cs |
dc.title.alternative | Property Management of the Regions | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Novotný, Milan | cs |
dc.date.accepted | 2011-09-01 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ing. | cs |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakulta | cs |
dc.description.department | 153 - Katedra veřejné ekonomiky | cs |
dc.thesis.degree-program | Hospodářská politika a správa | cs |
dc.thesis.degree-branch | Veřejná ekonomika a správa | cs |
dc.description.result | velmi dobře | cs |
dc.identifier.sender | S2751 | cs |
dc.identifier.thesis | STE0035_EKF_N6202_6202T055_02_2011 | |
dc.rights.access | openAccess | |