Řada strojní. 2020, roč. 66 / Mechanical Series. 2020, vol. 66
Permanent URI for this collectionhttp://hdl.handle.net/10084/139130
Browse
Recent Submissions
Item type: Item , Utilization of Aircraft System Data for Air Transport Safety and Efficiency(Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2020) Satek, PatrikTento článek je zaměřen na využití letových a systémových dat letounu pro bezpečnost a efektivitu letecké dopravy. Toto zahrnuje práci s výstupem programu poskytujícího letová výkonová data pro letecké inženýry (PEP), který se zakládá na datech pořízených prostřednictvním jednotky řízení dat (DMU). Výstup je analyzován za pomocí nástrojů MS Office. Cílem článku je poskytnout jednoduchý návod pro male provozovatele, kteří si nemohou dovolit systémy pro automatickou kontrolu letových a systémových dat zasílaných výrobci letadel.Item type: Item , Background of The Decision Making in Aviation(Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2020) Kubáň, Martin; Hořínka, JiříDokud budou v letectví lidé na pozicích operátorů (posádky, řídící letového provozu, technici, manažeři), pak občas dochází k jejich chybování. Implementace různých nástrojů může tyto chyby snížit. Mezi tyto nástroje patří například Safety Management System (SMS), Crew Resource Management (CRM), Threat and Error Management (TEM) a Behavioral Markers (BM). Součástí nástroje CRM je i proces rozhodování (DM). CRM není a nikdy ani nebude mechanismem pro eliminaci chyb a zajištění bezpečnosti, ve vysoce rizikovém prostředí, jakým je letectví. Chyba je výsledkem přirozených omezení lidské výkonnosti. CRM je však jedním z nástrojů, které mohou organizace použít ke snížení a řízení lidských chyb. Cílem tohoto článku je poukázat na složitost procesu rozhodování, a na množství vlivů, které jej ovlivňují. Klíčovým faktorem je správné složení týmu v kokpitu, obecně v celé společnosti.Item type: Item , Motion Analysis Tool for Diagnosis of Orthopedic Disorders(Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2020) Jičínský, Pavel; Mareš, JanRehabilitace pacientů po invazivních operacích velkých kloubů je nezbytnou součástí rekonvalescenčního procesu. V klinické praxi jsou její výsledky a průběh posuzovány subjektivním pohledem ošetřujícího lékaře a vyhodnocení je závislé na jeho předchozích zkušenostech. Moderním trendem je doplnění tohoto pohledu o naměřená data a metriky, popisující objektivně vývoj rekonvalescence. Tento přístup bývá realizován měřením pohybových dat pacienta a vytvořením počítačového modelu, který se poté zkoumá. Pohyb pacienta je běžně zaznamenáván formou měření zrychlení segmentů končetin, měření svalového potenciálu (elektromyografie), nebo snímáním a následnou analýzou obrazových dat. Cílem práce je vytvoření komplexního systému objektivního posouzení průběhu rehabilitace s využitím snímání pohybových aktivit pacienta a následným posouzením naměřených hodnot klasifikační aplikací. Pohybová data představují záznamy z akcelerometrů umístěných na flexibilních páscích na zkoumaných kloubech a záznamy z elektromyografie. Příspěvek obsahuje stručnou rešerši komerčně dostupných řešení a popis navrhovaného zařízení, které bude testováno v klinických podmínkách. Zařízení je fázi vývoje.Item type: Item , Universal Sensor for Use in Dangerous Road Tunnel(Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2020) Bujňák, Marek; Pirník, RastislavTento článok sa zoberá problematikou detekcie nebezpečných látok v náročnom prostredí dopravného tunela počas nehody, návrhom a konštruovaním senzorického systému. Jednotlivé plyny sa merajú špecifickými detektormi rady MQ. Ako riadiaca jednota bola zvolená vývojová doska D1 mini Pro s integrovaním WiFi čipom. Následne prepojením jednotlivých komponentov a umiestnením do puzdra vznikol univerzálny snímač, pre zasahujúcich hasičov počas nehody v cestnom tunely. Namerané dáta sú odosielané a úkladné do externej databázy, z ktorej sú následne vhodne prezentované na webovej stránke. Webová stránka je určená pre hasičov, ktorí zasahujú v tuneli počas nehody.