dc.contributor.author | Kovář, Luděk | |
dc.contributor.author | Pospíšil, Pavel | |
dc.date.accessioned | 2016-04-07T12:25:54Z | |
dc.date.available | 2016-04-07T12:25:54Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | GeoScience Engineering. 2013, vol. 59, no. 3, p. 36-46 : ill. | cs |
dc.identifier.issn | 1802-5420 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/111449 | |
dc.description.abstract | The survey of damaged engineering buildings is in many cases very demanding in terms of the selection of a right exploration method in relation to the results obtained for subsequent engineering works, time for survey implementation, and violations arising from survey activities. Heterogeneity of materials of a natural and anthropogenic origin is a fundamental axiom which can subsequently lead to either a distortion or a failure threatening statically the existence of a building structure. On the test object of a pavement, after some time of its use, severe deformations became evident whose causes and future evolution were not known. Within the design of survey techniques being able to quickly and efficiently uncover the causes of failures, the GPR (Ground Penetrating Radar) investigation was included which as an indirect, non-destructive survey method very quickly helped to clarify he causes of failures of the building structure. | cs |
dc.format.extent | 1045629 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.relation.ispartofseries | GeoScience Engineering | cs |
dc.relation.uri | http://gse.vsb.cz/ojs/GSE/article/view/37/32 | cs |
dc.rights | © Vysoká škola báňská-Technická Univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakulta | cs |
dc.subject | GPR | cs |
dc.subject | engineering-geological investigation | cs |
dc.subject | failures | cs |
dc.subject | road structures | cs |
dc.subject | road subgrade | cs |
dc.title | Application of GPR during investigation concerning causes of pavement failure and road subgrade quality in granitoid massif near Simtany | cs |
dc.title.alternative | Využití GPR pro průzkum příčin porušení vozovky a podloží silnice v prostředí granitoidního masivu u Simtan | cs |
dc.type | article | cs |
dc.description.abstract-en | Průzkum porušených inženýrských staveb je v mnoha případech velmi náročný z hlediska volby správné průzkumné metody ve vztahu k získaným výsledkům pro navazující inženýrské práce, času na realizaci průzkumu a další porušení vznikající při průzkumné činnosti. Heterogenita materiálů přirozeného i antropogenního původu je základním axiomem, který může vést následně buď k deformacím, nebo až k porušení staticky ohrožujícímu existenci stavební konstrukce. Na zkoumaném objektu vozovky se po čase jeho užívání projevily závažné deformace, o kterých nebylo známo, co je způsobilo a jaký bude jejich vývoj v čase. V rámci návrhu průzkumných technik, schopných rychle a efektivně odhalit příčiny porušení byl zařazen průzkum georadarem-GPR (Ground Penetrating Radar), který jako nepřímá, nedestruktivní metoda průzkumu velmi rychle přispěl k objasnění příčin porušování stavební konstrukce. | cs |
dc.rights.access | openAccess | |
dc.type.version | publishedVersion | cs |
dc.type.status | Peer-reviewed | cs |