dc.contributor.author | Ščurek, Radomír | |
dc.date.accessioned | 2018-09-24T08:50:07Z | |
dc.date.available | 2018-09-24T08:50:07Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Spektrum. 2009, roč. 9, č. 1, s. 8-12 : il. | cs |
dc.identifier.issn | 1211-6920 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/132078 | |
dc.description.abstract | Článek se zabývá bezpečnostními riziky vyplývajícími z projekčních a kapacitních omezení letištního terminálu, kdy přirozená, nebo uměle vyvolaná kumulace cestujících může vyvolat zmatek a paniku, ve které lze realizovat snadněji neoprávněné vniknutí, nebo jiné
protiprávního jednání. Projekční řešení letištního terminálu závisí také na struktuře cestujících a jejich počtu a charakterů letiště. Článek
se zabývá rovněž úvahou, že čím je větší kapacita letiště a vyšší počet slotů, tím rostou ekonomické náklady a je vyšší riziko teroristického
útoku, protože větší množství cestujících a vyšší provoz zaujme u případného útoku více medií, ohrozí více cestujících a i při páchání
běžné kriminální činnosti, je vyšší počet potenciálních obětí a větší možnost se skrýt v davu, či možnost využít nepozornost personálu při
bezpečnostní prohlídce. | cs |
dc.format.extent | 4656539 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta bezpečnostního inženýrství | cs |
dc.relation.ispartofseries | Spektrum | cs |
dc.subject | letištní hala | cs |
dc.subject | kapacita | cs |
dc.subject | sloty | cs |
dc.subject | protiprávní jednání | cs |
dc.subject | cestující | cs |
dc.title | Bezpečnost odbavení cestujících v letecké dopravě s ohledem na kapacitu | cs |
dc.title.alternative | Safety of Passenger Handling in Air Transport with regard to Capacity | cs |
dc.type | article | cs |
dc.description.abstract-en | This article deals with security risks following from the design and capacity limitations on the airport terminal, when the natural or also
artifi cially induced accumulation of passengers may cause chaos and panic, during which an unauthorised entry or other unlawful acts may
occur more easily. The design of airport terminal also depends on the composition of passengers and the number of them and on the
airport character. The higher is the airport capacity and the higher is the number of slots, the higher are economic costs and the greater is
the risk of terrorist attack, because a greater amount of passengers and a rather dense traffi c will draw attention of the media, endanger
more passengers, and also in the case of commission of common criminal activities the number of potential victims is higher and a
possibility to hide in a crowd is greater; there is also a possibility to utilize the inattention of personnel in the course of security control.
In view of economic aspects of airport operation, the operators of airports and air carriers can also indirectly force security workers into
control time limits as short as possible, which may result in worker‘s inattention. What can be a solution is an increase in the number of
check-in workplaces of the airport and the purchase of equipment of better quality. | cs |
dc.rights.access | openAccess | cs |
dc.type.status | Peer-reviewed | cs |