Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorGodický, Pavel
dc.contributor.authorNěmečková, Bára
dc.date.accessioned2024-06-27T17:22:46Z
dc.date.available2024-06-27T17:22:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/153226
dc.description.abstractReklama se stala nedílnou součástí moderní společnosti. Denně nás informuje a ovlivňuje naše rozhodování. S velkým množstvím reklamních sdělení roste i tlak na originalitu a odlišení od konkurence, což může v některých případech vést k porušování etických norem a následným stížnostem na reklamu. Důvodem pro bližší zkoumání tématu tendencí porušování etické regulace reklamy je tedy zejména negativní dopad na společnost. Primárním cílem bakalářské práce je analyzovat a kvantifikovat vývoj porušování etických norem v reklamě v České republice v období 2002-2022 a identifikovat nejčastější formy neetické reklamy. Dále také poskytnout ucelený a relevantní pohled na tendence porušování etické regulace reklamy za posledních 20 let, což může být užitečné pro lepší pochopení současné situace v reklamním prostředí. Pro dosažení cíle jsou v této práci použity metody studie případů a analýzy obsahu. Zejména pak kvantitativní analýza pro zjištění počtu kauz za jednotlivé roky, kvalitativní analýza pro hlubší zkoumání podrobností vybraných příkladů. Prameny zahrnují zejména odbornou literaturu, právní předpisy a platné dokumenty Rady pro reklamu. Bakalářská práce je rozdělena do několika částí. Nejdříve je přiblížen teoretický pohled na reklamu a její působení na veřejnost a také na právní a etickou regulaci reklamy. Dále se zabývá zejména Radou pro reklamu a její praxí v aplikaci Etického kodexu reklamy na konkrétních příkladech. Také se věnuje analýze tendencím porušování etické regulace reklamy. Zejména celkovému vývoji porušování etických norem v reklamě v období 2002-2022 a následně podrobnějšímu zkoumání jednotlivých kritérií a oblastí porušování etických norem na závadných reklamách rozdělených do období po pěti letech. Z provedené analýzy vývoje porušování etických norem v reklamě v České republice v období let 2002-2022 bylo možné identifikovat zásadní trend tendencí a nejčastější formy neetické reklamy. Na základě této analýzy bylo možné konstatovat, že od začátku sledovaného období došlo k významnému poklesu tendencí porušování etické regulace reklamy, což lze přičíst postupnému zavádění efektivnějšího Etického kodexu pro reklamu. Současně bylo možné vyvrátil předpoklad, že ve sledovaném období povede technický pokrok k novým formám neetické reklamy, neboť díky přesně definovaným pravidlům reklamní subjekty nemají možnost obejít existující etické normy a regulace. Pro zlepšení dodržování etických norem v reklamě bylo na konci této práce navrženo několik konkrétních doporučení pro lepší informovanost veřejnosti i zadavatelů reklam a předcházení tendenci porušovat etickou regulaci reklamy. Tato bakalářská práce může také sloužit jako zdroj informací pro další posuzování a návrhy na opatření v oblasti etické regulace reklamy.cs
dc.description.abstractAdvertising has become an integral part of modern society. It informs us and influences our decisions on a daily basis. With the abundance of advertising messages, there is increasing pressure to be original and to differentiate oneself from the competition, which in some cases can lead to violations of ethical standards and ensuing complaints about advertising. The reason for looking more closely at the topic of the tendency to violate ethical regulation of advertising is therefore mainly the negative impact on society. The primary goal of the bachelor thesis is to analyze and quantify the development of ethical standards violations in advertising in the Czech Republic in the period 2002-2022 and to identify the most common forms of unethical advertising. Furthermore, it will also provide a complex and relevant view of the tendencies of violations of ethical regulation of advertising over the last 20 years, which may be useful for a better understanding of the current situation in the advertising environment. To accomplish the goal, this thesis applies case studies and content analysis methods. In particular, quantitative analysis to determine the number of cases per year, and qualitative analysis to further explore the details of the selected examples. Sources include mainly academic literature, legislation and current Advertising Council documents. The bachelor thesis is divided into several parts. First, a theoretical perspective on advertising and its effect on the public is presented, as well as the legislative and ethical regulation of advertising. Then it deals in particular with the Advertising Council and its practice in the application of the Code of Ethics of Advertising with specific examples. It also analyses the tendencies of violations of ethical regulation of advertising. Especially the overall trend of violations of ethical standards in advertising in the period 2002-2022 and then a more detailed examination of individual criteria and areas of ethical violations on objectionable advertising divided into periods of five years. From the analysis of the development of ethical standards violations in advertising in the Czech Republic in the period 2002-2022, it was possible to identify a major trend of tendencies and the most frequent forms of unethical advertising. On the basis of this analysis, it was possible to conclude that since the beginning of the period under review, there has been a significant decline in the tendency to violate the ethical regulation of advertising, which can be attributed to the progressive introduction of a more effective Code of Ethics for Advertising. At the same time, the hypothesis that technical progress will lead to new forms of unethical advertising in the period under study could be refuted, as thanks to well-defined rules, advertising entities have no possibility to avoid existing ethical norms and regulations. In order to improve respect of the ethical standards in advertising, at the end of this thesis several specific recommendations were suggested to better inform the public and advertisers and to prevent the tendency to violate ethical regulation of advertising. This bachelor thesis can also serve as a source of information for further consideration and suggestions for measures in the field of ethical regulation of advertising.en
dc.format.extent1291420 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectReklamacs
dc.subjectEtikacs
dc.subjectEtický kodex reklamycs
dc.subjectEtická regulacecs
dc.subjectRada pro reklamucs
dc.subjectTrendy v reklaměcs
dc.subjectRegulace reklamycs
dc.subjectKauzacs
dc.subjectArbitrážní komisecs
dc.subjectMédiacs
dc.subjectAdvertisingen
dc.subjectEthicsen
dc.subjectEthical Code of Advertisingen
dc.subjectEthical Regulationen
dc.subjectAdvertising Councilen
dc.subjectAdvertising Trendsen
dc.subjectAdvertising Regulationen
dc.subjectCaseen
dc.subjectArbitration Commissionen
dc.subjectMediaen
dc.titleTendence v porušování etické regulace reklamycs
dc.title.alternativeTendency in Violation of Ethical Regulation of Advertisingen
dc.typeBakalářská prácecs
dc.contributor.refereeKutnohorský, Karel
dc.date.accepted2024-06-06
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ekonomická fakultacs
dc.description.department119 - Katedra právacs
dc.thesis.degree-programEkonomika a managementcs
dc.thesis.degree-branchEkonomika a právo v podnikánícs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2751
dc.identifier.thesisNEM0239_EKF_B0413A050012_S04_2024
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam