dc.contributor.author | Pospíšil, Pavel | |
dc.contributor.author | Poláček, Aleš | |
dc.contributor.author | Kovář, Luděk | |
dc.date.accessioned | 2012-01-10T09:30:19Z | |
dc.date.available | 2012-01-10T09:30:19Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | GeoScience Engineering. 2011, vol. 57, no. 4, p. 26-34 : ill. | cs |
dc.identifier.issn | 1802-5420 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/89805 | |
dc.description.abstract | Civil engineering works carried out as the renovation of existing buildings can be difficult to predict in terms of their behaviour over time. The heterogeneity of materials of a natural and anthropogenic origin can subsequently lead to either deformations, or breach threatening the existence of building structure in terms of statics. The platform of the station in Jilešovice underwent structural modifications within the reconstruction of the railway track from Ostrava to Opava. The largest building intervention was the reconstruction of an old bridge and adjacent embankment bodies now in addition secured due to stability by gabion baskets instead of the original natural grading. After a short time of its use, significant deformations appeared on the renovated object, whose causes and further evolution over time was not known. Within the design of investigation techniques, allowing uncovering the causes of violation quickly and efficiently, the survey with a georadar -GPR (Ground Penetrating Radar) was included, which as an indirect, non-destructive method of survey very quickly helped to clarify the causes of violations of the building structures. | cs |
dc.format.extent | 1080267 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | en | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská-Technická Univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakulta | cs |
dc.relation.ispartofseries | GeoScience Engineering | cs |
dc.relation.uri | http://gse.vsb.cz/2011/LVII-2011-4-26-34.pdf | cs |
dc.rights | © Vysoká škola báňská-Technická Univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakulta | |
dc.subject | GPR | cs |
dc.subject | engineering-geological investigation | cs |
dc.subject | failure | cs |
dc.subject | building structure | cs |
dc.subject | anthropogenic material | cs |
dc.title | Application of GPR during investigation concerning causes of failure of railway station platform in Jilešovice | cs |
dc.title.alternative | Využití GPR při zjišťování příčin porušení nástupiště nádraží v Jilešovicích | cs |
dc.type | article | cs |
dc.description.abstract-en | Inženýrské stavby realizované jako rekonstrukce stávajících stavebních objektů mohou být z hlediska jejich chování v čase obtížně predikovatelné. Heterogenita materiálů přirozeného i antropogenního původu může vést následně buď k deformacím, nebo až k porušení staticky ohrožujícímu existenci stavební konstrukce. Nástupiště nádraží v Jilešovicích prošlo stavebními úpravami v rámci rekonstrukce trati ČD z Ostravy do Opavy. Největším stavebním zásahem byla rekonstrukce starého mostu a přilehlých násypových těles navíc v současnosti zajištěných stabilitně gabionovými koši místo původního přirozeného svahování. Na rekonstruovaném objektu se po krátkém čase jeho užívání projevily závažné deformace, o kterých nebylo známo, co je způsobilo a jaký bude jejich vývoj v čase. V rámci návrhu průzkumných technik, schopných rychle a efektivně odhalit příčiny porušení byl zařazen průzkum georadarem-GPR (Ground penetrating radar), který jako nepřímá, nedestruktivní metoda průzkumu velmi rychle přispěl k objasnění příčin porušování stavebních konstrukcí. | cs |
dc.rights.access | openAccess | |
dc.type.version | publishedVersion | cs |
dc.type.status | Peer-reviewed | cs |